Oskar Pernefeldts affischserie

Spana in designerns affischserie – tolkar populära låtar

Är du ett fan av populärmusik och letar efter någonting att pryda väggen med? Missa inte designern Oskar Pernefeldts nya affischserie, där han leker med texterna till olika hitlåtar.

Annons

Svenska designern Oskar Pernefeldt har för vana att liveöversätta låttexter till byråkratiska verser i sin vardag. Nu har hans pedanta anda lett till affischserien Byråkratiska översättningar av populärmusik.

Hittills har designern släppt tolkningar av åtta låtar – och resultatet är fantastiskt roligt.

Oskar Pernefeldt

Ålder: 32 år.
Yrke: Designer och Art Director.
Aktuell: Inom The International Flag of Planet Earth Organization, i styrelsen för Beckmans Designhögskola och med affischserien Byråkratiska översättningar av populärmusik.
Följ: @bureaucratic_posters

Oskar Pernefeldts kreativa affischserie

Girls Just Want to Have Fun med Cyndi Lauper har översatts till “Womens’ sole objective is to amuse themselves”, Let It Be med The Beatles lyder istället “Refrain from interference” och texten “Living in a material girl. And I am a material girl” ur Madonnas Material Girl tolkas som “I am a female consumer within the widespread economic system of capitalism”.

De andra låtarna som har översatts på byråkratisk engelska är Work av Rihanna, Englishman in New York med Sting, Elvis Presley-dängan Jailhouse Rock, favoriten Can’t Buy Me Love med The Beatles och Oops!… I Did It Again av Britney Spears.

Annons
Oskar Pernefeldt affisch
Oskar Pernefeldts affisch i Tändstickspalatset.  

Vägen fram till de byråkratiska affischerna har ironiskt nog varit kantad av just byråkrati, berättar Oskar Pernefeldt i ett pressmeddelande. För att få rättigheter till att översätta låttexterna har nämligen ett helt år av förhandlingar med olika musikförlag krävts. Men det är inte för intet som Pernefeldt har fått skynda långsamt med affischserien.

– Det är viktigt för mig att projektet görs rätt och att låtskrivarna får sin beskärda del, berättar han.

Annons
Oskar Pernefeldt affischer Byråkratiska översättningar av populärmusik
Bild inifrån Tändstickspalatset.  

Pernefeldt har hittills översatt ett 20-tal låtar, så vi väntar med spänning till nästa lansering.

– Jag vill att alla ska kunna hitta sin favoritartist i serien. Jag jobbar på att få fler texter godkända.

Här är alla affischer i serien Byråkratiska översättningar av populärmusik:

Kreativ affisch
Byråkratisk översättning av Material Girl med Madonna.  
Annons
Kreativ konst
Byråkratisk översättning av Work med Rihanna.  
Billig konst
Byråkratisk översättning av Let It Be med The Beatles.  
Annons
Affisch med låttext
Byråkratisk översättning av Can’t Buy Me Love med The Beatles.  
Rolig affisch
Byråkratisk översättning av Oops!… I Did It Again med Britney Spears.  
Annons
Feministisk konst
Byråkratisk översättning av Girls Just Want to Have Fun med Cyndi Lauper.  
Sting affisch
Byråkratisk översättning av Englishman in New York med Sting.  
Annons
Elvis affisch
Byråkratisk översättning av Jailhouse Rock med Elvis Presley.  

Här kan du hitta Oskar Pernefeldts affischer.

Se Chimi-grundaren Charlie Lindströms minimalistiska tvåa
Se Chimi-grundaren Charlie Lindströms minimalistiska tvåa
1:00
Publicerat 31 december 2022
Annons