– Jag tycker nästan det är tjänstefel att göra en tråkig slätstruken annons när lägenheten har en sådan grej som Beck-faktorn i det här fallet, säger Bahar Nabavi, mäklare på Innerstadsspecialisten.
Det var i slutet av februari som lägenheten där Martin Beck bor i filmerna lades ut till försäljning. Och lägenhetens kändisstatus blev en poäng i annonsen vid sidan av inslag som ”Strålande sjöutsikt, dubbla balkonger och låg avgift”. Och Beck-kopplingen har gett Stockholmslägenheten på 46 kvadrat bra snurr på Hemnet till exempel.
– Vi har över 40 000 klick på hemmet. På en vanlig lägenhet hade det kanske varit runt 2000, säger Bahar Nabavi.
Inget ”ljust och fräscht”
I det allmänna medvetandet kan Mäklarspråket annars innehålla termer som ”med havet som granne” och ”något för den händige”. En genomgång som Booli gjort av 27 000 annonser från 2016 antyder dock att det är mer konkreta tider.
Balkong var det flitigast använda ordet i annonserna följt av badrum, sovrum, vardagsrum och planlösning. Område, centrum och kommunikationer fanns också med på topp 10-listan.
– Man kan säga att vi söker två olika saker, om man ser till listan. För en del är det viktigt att bo centralt, även om det innebär att man får kompromissa med bostadsytan. Andra kan tänka sig att flytta längre ut för att ha råd med ett större boende, men då är kommunikationer och närhet till skola, affär och busshållplats viktigt, säger Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator på Booli i ett pressmeddelande.
Läs också: Mäklarna: Då ska du sälja din bostad för att gå med mest vinst
Värdeuttryck som trevligt (54), optimalt (84) och underbart (100) kom långt längre ner på listan.
– Jag hade förväntat mig någonting klyschigare, säger Bahar Nabavi om topplistan. Det är ju det folk älskar när de pratar om mäklarspråk. Men jag är glad att det är något konkret, något som faktiskt är betydelsefullt.
– Allt var ju ljust och fräscht för några år sedan. Det kanske har minskat.
Priset för ”Beck-lägenheten” är i skrivande stund uppe i 5,2 miljoner kronor. Frågan är om det är balkongerna eller ”stänkaren” som drar.
Tio vanligaste orden i mäklarannonserna
1. Balkong
2. Badrum
3. Sovrum
4. Vardagsrum
5. Planlösning
6. Område
7. Utsikt
8. Ljus
9. Centrum
10. Kommunikationer
Bubblare
Generös (21)
Barnvänlig (32)
Sydväst (47)
Rymd (80)
Diskmaskin (88)
Läs också: Här är bostadsbolaget som ska utveckla Stockholms mest exklusiva hem