Lee Broom pratar skandinavisk design, färgen röd och samarbetet med Nordiska Kompaniet
Vi fick en pratstund med inredningsvärldens Tom Ford.
Sedan lanseringen 2007 har den brittiske inredningsarkitekten och formgivaren Lee Broom under eget namn skapat designprodukter som säljs över hela världen. Han anses vara en av de viktigaste aktiva formgivarna, vars betydelse för möbelindustrin jämförts med Marc Jacobs och Tom Fords betydelse för mode.
Under Stockholm Design Week presenterar Lee Broom tillsammans med NK en utsmyckning i varuhusets skyltfönster, där Broom formgett en ”samtida och lekfull” tolkning av ”The Red Planet”, med titeln ”The Planetarium”. Här syns Brooms ikoniska armaturdesign, med bland andra Orion Lamp från den uppmärksammade och prisbelönta Observatory-kollektionen som i samband med skyltningen presenteras för den skandinaviska marknaden.
Vi fick en pratstund med Lee som hyllade den skandinaviska designmarknaden, pratade om samarbetet och färgen röd.
Lee, hur skiljer sig den skandinaviska marknaden från övriga Europa och resten av världen?
– Skandinavisk design är fantastiskt funktionell och eftertänksam. Jag tror att det skandinaviska har visat vägen för designevolutionen som vi betrakta över hela världen de senaste 20-30 åren. Det finns ett otroligt starkt designarv, med ikoniska designers som verkligen åldrats med värdighet och fortsätter att inspirera designers som jag själv.
Berätta om skyltfönsterinstallationen på NK!
– De ville ha temat ”The Planetarium”, så jag har designat en kontemporär tolkning av ”The Red Planet”. Alla ytor i skyltfönstren är utsmyckade med en djupt röd nyans, med skulpturala röda stenformationer. Den övergripande effekten är ganska surrealistisk.
Vad kan du berätta om produkterna som nu introduceras i Skandinavien?
– Orion-lampan lanserades vi förra året, och är en intressant produkt eftersom den består av enkla modulära ljuskällor med ogenomskinliga och solida, polerade guldtuber. Dessa möter varandra och expanderar både horisontellt och vertikalt, allt för att skräddarsy ljuskonstellationer som användaren själv konfigurerar. Det tillåter användaren att sätta sin egen prägel. Jag känner personligen att behovet av att kunna skräddarsy sina inköp för att möta sina behov är någonting som växer. En annan central produkt är vår Hanging Hoop Chair, bestående av röd klädsel och borstat ramverk. Det är ett av mina favoritobjekt, som också fungerar inom Planetarium-temat.
Vad är viktigt för dig att tänka på när du skapar den här typen av installationer?
– Genom åren har jag designad ett antal skyltfönster, och jag gillar det eftersom de nästan känns som ett slags nyfikenhetens kabinett. När det kommer till att presentera sitt egna arbete kan man på ett sätt vara mer experimentell än om man skulle designa en display för en egen visning. Att skapa narrativa installationer, som dessutom är tankeväckande och iögonfallande, har alltid varit en viktig del av mitt arbete. Jag tycker också om att utmana normen kring att skapa vackra och inspirerande miljöer. Att designa ytor som denna, med en känsla för drama och eskapism som en backdrop till våra produkter är väldigt viktigt. Skyltfönster kan vara väldigt lekfulla – du har en limiterad yta att jobba med, men det generella effekten behöver vara dramatisk för att locka uppmärksamhet.
Hur är det att arbeta med den här typen av djupt röda nyanser?
– Rött är väldigt kraftfullt eftersom det lockar in dig och skapar ett starkt känslomässigt band. För mig är det spännande att arbeta med en så djärv färg, särskilt i ett skyltfönster. Det är sällan jag använder mig av mycket färg i mina presentationer, så det var annorlunda för mig.
Hur tror du att Observatory-kollektionen kommer tas emot i Skandinavien?
– Skandinavien har alltid varit väldigt stöttande när det kommer till mitt arbete och mina produkter, så jag hoppas att den här kollektionen inte är något undantag. Jag ville att Observatory skulle vara estetiskt enkel och använda sig av modernistiska former. Produkterna är vackra att se på men också väldigt funktionella, vilket borde passa den skandinaviska synen på design som jag talade om tidigare.
Samtliga bilder av Andy Liffner.