Nordiska Kompaniet expanderar – får utegym på taket
Under tisdagen presenterade Nordiska Kompaniet i Stockholm det största förändringsarbetet i varuhusets historia.
NK Stockholm växer för första gången när kontorsytor och delar av Parkaden, på andra sidan Regeringsgatan, blir varuhusyta. Här får NK en helt ny entré och en rulltrappa under Regeringsgatan som sammankopplar de båda sidorna av varuhuset.
Fokus för de nya delarna av varuhuset blir hälsa, mat, och service och därför planerar man att bygga ett utomhusgym med löparbanor, padeltennisbanor och en juicebar på Parkadens tak.
Fyra internationella lyxvarumärken, däribland Valentino och Balenciaga, kommer dessutom att flytta in på gatuplan under det närmaste året och man bygger också ut herrplanet och sportavdelningen.
Dessutom utlovar NK större fokus på digitalisering när varuhuset går ”in i en ny epok”.
– Precis som NK:s grundare Josef Sachs uttryckte det vill vi vara en scen för samtiden där kunden ständigt ska överraskas och inspireras. För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att vi ständigt förnyar oss. Detaljhandeln har aldrig varit mer dynamisk och föränderlig än den är i dag och därför gör vi nu en stor investering i NK Stockholm för att vara relevant för våra kunder nu och i framtiden, säger Bo Wikare, tf vd Nordiska Kompaniet.
Förnyelsearbetet beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan.