Magiska designhotell: Menus The Audo i Köpenhamn
Menu slår upp portarna till Audo, en ny kreativ mötesplats extra allt i Köpenhamn, där gästerna ska lära av varandra.
Joachim Kornbek Engell-Hansen är varumärkes- och designchef för den danska inredningsproducenten Menu. Ett företag som gått i arv från hans farfar via hans far, och som sedan Joachim tog över för ett par år sedan genomgått en stor förändring.
I dag är Menu känd för sin mjuka elegans och går i bräschen för den nya vågen av dansk minimalistisk design. I slutet av maj öppnade företaget upp en ny »kreativ mötesplats« i Köpenhamns nordliga hamnkvarter Nordhavn.
The Audos koncept togs fram med bland annat hjälp av Kinfolks grundare Nathan Williams. Norm architects är husets arkitekter och har ritat en hel del av möblerna till rummen. Rummen är inredda av Menu med tillägg av vintagedetaljer och accessoarer med hög designprofil. Alla sängar kommer från Dux, som tog fram en speciell sänggavel, som ritades av Norm till hotellet.
Joachim, vad är Audo?
»Audo är förutom vårt nya huvudkontor och showroom även ett boutiquehotell med tio rum, ett café, en restaurang och en konceptbutik. Dessutom erbjuder vi arbets- och evenemangsfaciliteter för externa aktörer och privatpersoner. Det är ett totalkoncept som speglar de snabba förskjutningarna och den flytande gränsen mellan det allmänna och det privata som sker i stora dela av världen i dag. Tanken är det ska vara ett hybridutrymme för kulturellt och kreativt utbyte och idén kom ur en önskan om en plats som kan skapa möten mellan människor lokalt och globalt, en plats där man kan dela med sig av värderingar inom design, arkitektur, konst, gastronomi och livsstil i en bredare bemärkelse. Vår förhoppning är att design, rum och mänsklig interaktion ska få ny mening här. Värdegrunden för Audo präglas av en tro på att stora mål uppnås bäst gemensamt genom att dela idéer, kunskap och energi. Själva namnet är en akronym för ab uno disce omnes som betyder ’från en lär alla’.«
Är detta det nya framgångsreceptet för att bygga ett starkt möbelvarumärke?
»På den globala scenen finns delar av konceptet redan, men väldigt få ställen förbinder alla områdena. Jag hoppas att vi med Audo kan höja ribban och visa en väg framåt.«
Ni har bett Kinfolks grundare tillika författaren Nathan Williams att hjälpa med konceptet, hur kommer det sig?
»Under flera år hade vi bläddrat i livsstilsmagasin som Kinfolk och imponerats av hur de lyckas väva ihop så många kulturella aspekter i en och samma tidskrift och alltid göra det med sin specifika estetik. Tanken var att skapa ett fysiskt utrymme som lyckades med detsamma – därför var det självklart att be Köpenhamnsbaserade Nathan delta. Han har varit ansvarig för den kreativa utvecklingen och har genom sin gedigna erfarenhet och sitt globala perspektiv bidragit till att skapa en mötesplats vi är stolta över.«
Ni samarbetade även med Norm architects som ritat om huset?
»Menu har i många år haft en nära relation med Norm architects och de var med redan när planerna utkristalliserades och strategin togs fram. De har varit projektets arkitekter, inredare och konceptledare och har dessutom designat många av möblerna som syns i huset. Det här projektet har varit en mycket naturlig förlängning av det redan långvariga och väletablerade samarbetet oss emellan.«
Jonas Bjerre-Poulsen är arkitekt och medgrundare av Norm architects, vi ställde några frågor till honom också.
Vad är er historia med Menu?
»Vi har arbetat med Menu i mer än 10 år och vi har utvecklat konceptet för Audo i tätt samarbete med dem. Det är på många sätt kulmen av många års designsamarbete där vi har hjälpt till att återuppfinna företaget och omdefiniera både produktsortiment, estetik och identitet. Det är också Menu som har producerat de flesta av våra möbler. Man kan säga att vi på många sätt har skapat varandra.«
Berätta lite om husets historia och skick när ni tog vid.
»Huset är från 1918 och i neobarock stil. Inuti var huset en industribyggnad i en betongstruktur. Det gjorde det lätt att omvandla huset totalt. Tidigare har det legat en livsmedelsbutik och en handelsstation här, i dag är den en av väldigt få historiska byggnader som överlevt utvecklingen av stadsdelen.«
Vad ville ni uppnå med renoveringen?
»I alla våra projekt försöker vi hitta en berättelse eller historia som kan hjälpa till i beslutsprocessen och som förhoppningsvis kan skapa en stämning. I det här fallet har det handlat om tre huvudområden. Först den industriella karaktären som den omringande hamnen har. Vi har avsiktligt spelat på den, bland annat genom att öppna upp maximalt med stora industriella fönsterpartier, genom att använda råmaterial såsom sten och svart metall för att definiera byggnaden interiört samt även mer symboliskt med en slags genomskinlighet. Ett annat område vi tagit med i berättelsen är de klassiska stilelementen som husets fasad har. Vid skapandet av identiteten och i arbetet med husets detaljer valde vi läder, mässing och marmor samt andra klassiska material som förhoppningsvis drar tillbaka trådar till historien och spelar på mer traditionella standarder för bra design.
Slutligen har vi utgått från vår idé om ’soft minimalism’, vilket innebär att skapa enkla designlösningar som varken är för stora eller för små. Där arbetar vi med varma, mjuka, mänskliga och naturliga material. Husets stora centrala trappa i Dinesen ek, de sandfärgade kittväggarna och den varma ekblandningen i hyllor och garderober mot de industriella stålramarna är exempel på det. I hotellrummen blir materialvalen, färgerna och rymden ännu varmare, mer intima och lugnande. Rummen omfamnar nästan kroppen med sin materiella rikedom. Även med de rena linjerna och de enkla inredningarna blir rummen väldigt mysiga, naturliga och återförenar den moderna digitala personen med vårt ursprung – naturen.«
Foto Mario Depicolzuane & Jonas Bjerre Poulsen