No Society vill utmana konsumtionssamhället och rådande skönhetsideal
Grundaren Carl Falkenberg om att känna kärlek till ett varumärke, hållbarhet och viljan att påverka samhället.
När Carl Falkenberg insåg att han inte kände genuint för något varumärke inom skönhetssegmentet han själv var verksam i bestämde han sig för att starta ett eget. Han tyckte det saknades hjärta, själ, hos många skönhetsprodukter.
– Mot bakgrund till att det mig veterligen inte fanns något varumärke som ifrågasätter normer och ideal, för att på så sätt göra något annorlunda och det är någorlunda tillgängligt att etablera en skalbar e-handel i dag, så insåg jag att det faktiskt fanns en stor möjlighet att täppa till en lucka på marknaden, säger Carl och fortsätter:
– Jag gjorde hemläxan, researcharbetet och startade No Society för att kort därefter kontakta ett fåtal handplockade investerare, givet vårt behov av initialt externt kapital samt kompletterande kompetenser och nätverk. För ett företag som No Society med mycket höga krav på våra produkter, dess prestanda och miljöpåverkan samt vår digitala distributionsstrategi, har extern kapital varit en förutsättning för att kunna starta.
Samtliga av No Societys produkter är unisex, veganska och tillverkas i Stockholm. Någonting väldigt ovanligt för skönhetsprodukter. Enligt Carl vill No Society aldrig sträva efter egen framgång på bekostnad av naturen; han menar att alltför många varumärken proriterar profit framför miljöpåverkan och planeten.
I dag vill man gärna förknippas med varumärket man konsumerar.
– Mig veterligen är vi ensamma om att tillverka skönhetsprodukter i Stockholm. Vi försöker också utveckla alla produkter med så lite påverkan på miljön som möjligt, och har i dagsläget endast fem initiala skönhetsprodukter. Merparten av förpackningarna består dessutom av återvunnen plast, eller fiber från sockerrör, berättar Carl.
Det låter som att ni redan från början bestämt er för att vara hållbara, men även inkluderande?
– Vår syn på konsumtionssamhället i stort är att varumärken promotar ideal och normer. Man ska se ut, vara och tänka på ett visst sätt – i slutändan är det för många företag mer lönsamt. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt för större företag att lansera tre olika skönhetsprodukter med i princip samma ingredienser under olika varumärken. Vi vi vill vara ett varumärke som lyfter och hyllar unikiteten i folks identiteter och utseende. Vi har till exempel använt vanliga människor och inte modeller i våra kampanjbilder; det är inte ideal och normer som är det vackra utan varje individs unika egenskaper.
Fint! På vilka fler sätt vill ni vara med och utveckla branschen?
– Vi ser ett konsumtionsbeteende där konsumenterna i dag gärna vill förknippas med varumärken som har bra produkter, men även ”gör gott”. Det ska inte enbart vara en produkt som tillgodoser ett behov, utan man vill använda och förknippas med varumärken som även fyller ett större syfte. Jag vill påstå att vi är ”lite mer” än ett skönhetsvarumärke och vill få ut varumärket utanför badrumsskåpet. Vår filosofi vill vi också få in i lifestyle-delen.
Lifestyle, ja. No Society gör inte bara hudvård för alla, utan också en del lifestyle-produkter. Hittills är det ett smalt utbud, men det kommer fyllas på allt eftersom. Det är inte bara genom att bryta normer och värderingar som varumärket vill skaka nytt liv i konsumtionssamhället, utan också genom att bryta med det traditionella kollektionstänket.
– Vi producerar hållbara lifestyleprodukter som strumpor, hoodies, sweatshirts och nyckelfodral. Allt är minimalistiskt och hållbart producerat. Istället för att släppa tre-fyra jättekollektioner där varje plagg känns out dated sex månader senare kommer vi med färre klädesplagg fördelade på hela året, säger Carl.
Varför, tror du, gör inte fler veganska, hållbara, ekologiska hudvård- och lifestyleprodukter?
– Det finns definitivt varumärken som har hållbarhet högt på agendan, så som Asket. Med det sagt är det ännu förvånansvärt få varumärken och företag som har detta högt upp på sin agenda. Det är komplext att löpa linan ut, och det krävs mer än många tror. Säg att du till exempel beställer en tröja online. Den levereras förmodligen i en plastpåse producerad av helt ny plast. Inuti den plastpåsen ligger en transparent plastpåse av nytillverkad plast istället för andra material. Så det är inte så enkelt.
Vad kan man göra där då?
– Vi skickar våra produkter i en kartong och för att kunna skicka en tröja till ett annat land är tröjan i sig inpackad av påse gjord av biomaterial istället för plast. Det är komplext och svårt att göra en jätteskillnad, särskilt när man är i ett så pass tidigt skede som vi är. Men för att svara på din fråga handar det om flera aspekter. Okunskap är fel ord, men kanske vissa är genuint intresserade eller tillräckligt insatta. Många större, multinationella bolag har så många instanser som utvecklar olika delar av en produkt och man förlitar sig på andra personer i värdekedjan, det finns inte samma förhållningssätt som hos mindre bolag. I Sverige och Norden är vi medvetna i vår konsumtion och bryr oss om på vilket sätt vi påverkar miljön, men på större bolag vars huvudfokus är andras marknader är det svårare att anpassa produktionsledet till en så pass förhållandevis liten marknad.
Så varför lyckas ni?
– Det kan tänkas att No Society har en fördel – vi utgår från en marknad som redan är medveten för att sedan ge oss in på större marknader. Vi säljer enbart genom vår egen webbshop i dag, vilket gör att vi inte behöver investera 40–60% av konsumentpriset i återförsäljarmarginal. Då kan vi istället investera mer i produkten än varumärken som är mer beroende av sina återförsäljare, samtidigt som vi äger kunddialogen. Vi kan då säkerställa att våra kunder är pålästa och får en rättvis uppfattning av varumärket. Det är inte omöjligt att vi framöver även kommer ha en fysisk närvaro, men vi tror att det på lång sikt ska gynna oss att äga en större del av försäljningskedjan.
Det är så fint att allt är unisex, men hur funkar det egentligen när det kommer till hudvårdsprodukterna? Män och kvinnor har väl de facto olika hudtyper och därigenom behov?
– Det finns absolut en skillnad på män och kvinnors hudtyper. Det finns även ett par varumärken och produkter som de facto har en bättre prestanda på kvinnor än män och vice versa. Däremot är det en förvånansvärt liten andel av populationen som har mer specifika behov för sin hy. De flesta har däremot vad man kallar ”normal” hud och det som skiljer hudtyperna åt är snarare ålder än kön. Yngre personer med acneproblem har ju fetare hy än en äldre person.
Och lifestyle-grenen?
– Vi har en stram produktportfölj av flera anledningar, där den främsta är att inte uppmana till masskonsumtion genom att släppa jättekollektioner. Vår förhoppning är att folk, oavsett om du är i behov av återfuktade läppar eller om du vill ha ett klädesplagg, ska gilla det No Society står för. Och så klart att våra produkter är i många fall bättre än de som har liknande prissättning hos återförsäljare eftersom vi kan satsa mer på kvalitet utan att slutpriset påverkas.