Årets formgivare: Front
För en hisnande årsproduktion som sträcker sig från klassiskt böjträ via såpbubblor till klotterinspiration.
Årets Arkitekt: Mats Fahlander
För en futuristisk cirkusvagn till fritidshus. Kaxigt och befriande långt från allt vad röda stugor heter!
Årets Genombrott: Note
För ett svindlande kreativt flöde där produkterna talar ett nytt formspråk med svensk brytning.
Årets stol: Kaskad av Björn Dahlström för Nola.
Vi slänger oss jublande i dess ståltrådsfamn. På ett genialt vis har den klassiska korgstolens lätta verandacharm uppdaterats med vädertåliga ståltrådar till en liksom penntecknad, poetisk möbel med fantastiskt sittkomfort. Stapelbar dessutom.
Årets soffa: Mega av Chris Martin för Massproductions
Om limpan själv får bestämma. Formgivaren Chris Martin fick en snilleblixt utanför ett bageri där limpor svällde i sina stålkorgar. Det pösiga formspråket blev en soffa där stålrören håller det mjuka i givakt. Finns i flera färger, som två- och tresits och dagbädd.
Årets soffborf: Trotters av TAF, Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom för Pieces.
Soffbord är besvärliga bestar: oftast för höga, för stora, för trista. Äntligen ett förståndigt och roligt bord som tar vid där vi glömde lejontassar och kanonkuleben. Trinda personligheter i björk, Kolmårdsmarmor eller porslin stöttar under skivan.
Årets bestick: Dorotea night av Monika Förster för Gense
Genses mattsvarta bestick utmanar den stereotypt stålblänkande kniv- och gaffelfloran när skandinavisk skönhet möter Familjen Addams. Välbalanserad technoelegans för festbordet.
Årets mönster: Kollektion Claesson Koivisto Rune för Marrakech Design
CKR drog till Marocko. Den arabiska geometrin har mixats med skandinaviskt formspråk i mönstren Dandelion, Stone och Casa som kan varieras i färger och läggningar till fantasifulla ytor. Plattorna tillverkas med traditionella metoder i Marrakech.
Årets förvaring: Level av Lina Nordqvist för Karl Andersson & söner
Rundstavar och brädor – kan en hylla bli mer på pricken? Inspirationen kommer från byggnadsställningar och våningsplan. Med drag av både lekmöbel och modernistisk skyskrapa tas förvaringen till nya fria nivåer med sedvanlig Karl Andersson-finess.
Årets lampa: Lace Metal av Form us with love för Cappellini
Metall ger idéer. Designgruppen hittade en mekanisk industri, Häfla Bruk, som just uppfunnit en metod att perforera skivor med hål i olika storlekar. Stålet liknade plötsligt textil och spetsmönster – voila ! – ett 160 centimeters skimrande ljustorn föddes.
Årets konsthantverk: Havet av Snickeriet
Snickeriet tar den utsökta snickarkonsten in i framtiden. Skåpet Havet har ett mönster utkarvat för hand med vinkelslip, en okonventionell upptäcktsresa i material och uttryck. Varje skåp är unikt, svart som havet om natten, ett slags expressionistiskt måleri i furu.
Årets porslin: Cafe av Kristina Stark. Egen produktion.
Mitt i lattekulturen går industridesignern Stark tillbaks till det ursprungliga i en kaffekopp. Det är essens i stram form. Kopp med fat, inte mugg. Stapelbart. Viktig är hållaren för Melittafiler som tillhör fikastunden.
Årets matbord: Card av Torbjørn Anderssen och Espen Vollwas för Asplund
Det känns som ett vindkänsligt bord av spelkort, men Card är en stabil möbel. Med avfasade kanter och fjäderlätta ben leker bordet med proportionerna i en tromp l’oeil-uppenbarelse som pallar en brakmiddag.
Årets matta: Dye Dye av Paola Navone för Kasthall
Vi golvas av flytande blått när italienska stjärndesignern Paola Navone lät batikens uttryck flöda över Kasthalls kvalitetsull. En av fyra nya Navone-mattor ritade i ett spännande och ambitiöst samarbete med Kasthall. Bravo!
Klicka på bilden för att komma till bildspel.