Stilrent hemma hos Arkets designchef Anna Teurnell
Anna Teurnell leder designavdelningen på H&M:s nya storsatsning Arket. Residence fick komma hem till henne.
En gång i tiden började hon med att laga mat på ett kafé. Närmare bestämt på Designcenter på Norrlandsgatan i Stockholm. »Jag ville vara i den miljön. Och jag insåg snabbt att jag ville jobba nära material och design på något sätt, men kanske inte med matlagning.«
Anna Teurnell är kvinnan som har påverkat stora mängder av svenskt dammode under flera decennier. Hon har jobbat på H&M med konceptet Trend/Clothes, som designchef på &Other stories och nu också som designchef på nya storsatsningen Arket. Däremellan har hon ritat om kartan för skandinaviskt dammode genom att agera kreativ chef för Marimekko under nästan tre år.
Nu är Anna Teurnell med och lanserar H&M-gruppens Arket i Sverige, ett koncept som hyllar basplaggen, designrötter och traditioner. »Jag jobbar med kollektioner med teamen, med detaljer, helhet och tonalitet, som till exempel hur våra kollektioner tar sig ut på hemsidan, och hur man bygger i looks i bästa Arketkänsla. Det är ett stort lagarbete kring hur våra produkter kommer ut till kund både digitalt och i fysisk butik.«
Hemma i den stora sekelskiftesvåningen nära Mariatorget känner man hennes genuina intresse för design och formuttryck och samtidigt den omvittnat avslappnade inställningen till detsamma.
»Allt är inte i tipptoppskick här hemma«, skrattar hon när hon har öppnat dörren. »Det lärde jag mig att uppskatta när jag bodde Paris i tre års tid. Jag tycker att det är charmigt när det är lite slitet.«
Så väldans slitet är det dock inte. Och man ser omsorgen om detaljerna.
Varje pryl som finns på matbordet i köket är vald med säker hand.
»För mig är det väldigt viktigt med estetik i vardagen. Tända ljus, en fin servett, lussebullar till Lucia, påskris till påsken. Det var sådant min mamma också la ner tid på. Det var viktigt hemma hos oss när jag var liten och är det nu också. Och jag är mycket nöjd när jag ser att mina söner också dukar fint till sig själva och andra.«
I det Teurnellska vardagsrummet dominerar en proppfull bokhylla, en syn som blir alltmer ovanlig i dag. Det visar sig att Anna är en läsråtta, som gärna lägger sig tidigt med en bra bok, och som alltid har minst två böcker på gång.
»På dagarna snurrar det så fort i mitt huvud och jag har väldigt mycket energi, så enda gången det stillar sig är när jag läser. Det är otroligt viktigt för mig.« Hon ger genast en tipslista på böcker som alla borde läsa.
»Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavransdotter, det är mina älsklingsböcker. Och så Tove Janssons böcker. Och så har jag just upptäckt Kjell Westö, han är också fantastisk. Att ha tillgång till den där andra världen i böckerna borde alla unna sig.«
Anna är uppvuxen i ett hem med psykologer, men valde en annan bana. Hennes egen väg till svenska modets toppskikt har gått från köket på svenskt designcenter via dekoratörsjobb på H&M.
»När jag hade kommit fram till att jag ville bli dekoratör sökte jag till både H&M och Ikea. H&M svarade först, så då blev det mode.« Under dekoratörsåren fick Anna tre söner på fem års tid. Nej, det var inte jobbigt, intygar hon. Anna är känd för sin energi och vitalitet.
»Hon skulle aldrig bli trött, en annan skulle ju tycka att det är slitigt med tre barn på kort tid, men inte hon«, skrattar formgivaren och kompisen Carina Seth Andersson.
När barnen hade kommit ut ur blöjåren tänkte Anna att hon ville bli designer, och blev det på H&M. Men sedan bestämde hon sig för att även gå en utbildning.
»Jag sökte mig till Beckmans, fastän jag hade fyllt 32 år. Det var en underbar tid. När man går en utbildning är man fri att ägna sig åt sitt eget och förfina det. Man får utforska sin egen estetik, vilket är väldigt lyxigt. På ett jobb är man inbunden i vissa ramar och tonaliteter. På en utbildning får man också feedback för bara det egna på ett helt annat vis. Så jag rekommenderar verkligen att man tar sig den tiden. Jag fick möjlighet att hitta mitt eget språk.«
Efter Beckmansåren gick Anna tillbaka till H&M och fick så småningom frågan om att starta upp konceptet &Other stories.
»Det kändes väldigt kul och i tiden med ett så stort nytt koncept. Jag fick bo i Paris på halvtid, vilket såklart inte var helt oproblematiskt med tre barn och pendlingen, men det gick och var helt underbart.«
Efter tiden på &Other stories blev det Marimekko. »När den frågan kom var det självklart för mig att tacka jag. Allt stämde, kändes det som.
En kvinna som startade ett företag 1951, som sa bye bye till korsett och tunga ylleplagg och tog in svepande former. Och dessa människor man fick jobba med där. Ikonen Vuokko Eskolin Nurmesniemi som var jätte-
kompis med Charles Eames och kunde berätta otroliga historier om deras möten. Jag uppskattade också att jag kom så nära produktionen, Marimekko har en del tryck kvar i Finland. Jag hade också viss anknytning till märket kände jag. Min mamma hade rävpäls över klänningar från Marimekko när jag var liten till exempel. Och vi hade deras lakan hemma.«
När Anna tog över rodret på Marimekkos designavdelning började hon bland annat jobba med stylisten och inredaren Lotta Agaton. »Hon var en av de första jag ringde och hon stylade bilder med bland annat Carina Seth Anderssons kollektion av vaser.«
Carina, som är glasdesigner och keramiker, och Anna träffades redan på gymnasiet.
Carina gick en klass över Anna, men det klickade i alla fall direkt.
»Jag tror att vi hittade den där känslan för estetik hos varandra«, säger Anna.
Efter nästan tre år på Marimekko ringde Lars Axelsson, numera VD för Arket, och berättade om ett nytt koncept.
»Ibland är det konceptet som drar och tar tag i en. Ibland människorna. När det gällde Arket var det nog både och. Jag kände också att jag hade kommit så långt jag kunde på Marimekko. Det som fascinerade mig direkt hos Arket var möjligheten att göra konceptet så stort så att det omfattar både inredning, kläder och även en cafédel med mat. Och att få jobba med en sådan person som Martin Berg som kommer från Mathias Dahlgren. Redan där sänder vi ju direkt ut signalerna om vilken kvalitetsnivå vi är ute efter.«
»Vår ide är att skapa en ’everyday uniform’ – en kvalitativ garderob som är tidlös och funkar vid många tillfällen.«
Arkets koncept bygger på idén om en härlig marknad mitt i stan där man saluför både egna produkter men även andras. »Vi tar inte fram en ny pepparkvarn, när Peugeot gör de bästa, till exempel.«
Den ambitiösa och stora satsningen med över hundra anställda som jobbar från ett kontor på Södermalm i Stockholm har hittills etablerats i London med en stor flaggskeppsbutik, och i Köpenhamn, München och Bryssel. Fler butiker är planerade i Amsterdam och Berlin under 2018.
I Stockholm planerades det en butiksöppning i mars i år, men en omskriven brand i de tilltänkta lokalerna på Biblioteksgatan i Stockholm gör att öppningen i Sverige får skjutas upp. Vad tänkte hon när hon fick veta att det brann i deras lokaler mitt i stan?
»Det kändes helt overkligt och såklart väldigt otäckt. Jag är bara så otroligt tacksam att ingen människa kom till skada«, säger Anna. »Allt annat kommer ju att lösa sig. Det allra viktigaste är ju att ingen dog.«
När man frågar Arkets Head of Design om stiltips skrattar hon och viftar bort frågan. »Jag vill verkligen inte skriva folk på näsan vad de ska ha på sig. Men det är klart om du frågar mig efter vårens it-plagg vet jag precis vad jag ska svara. Köp en trenchcoat.«
Anna Teurnell
ÅLDER 51 år.
GÖR Designchef på H&Ms
nya satsning Arket. Tidigare designchef på Marimekko.
BOR i sekelskifteslägenhet på Södermalm och i sommarhus utanför Stockholm.
Text Imke Janoschek
Foto Kristofer Johnsson
Styling Lotta Agaton