Trendspaning från 3daysofdesign i Köpenhamn
Årets 3daysofdesign i Köpenhamn är präglad av pandemin och annorlunda jämfört med tidigare år. Men som vanligt bjuds det på nyheter och inspiration i stor skala.
Vi som har glädjen att bevaka inrednings- och designvärlden är vana att mötas av stora kramar, kindpussar, fat med snittar, trånga showrooms och mässor med mängder av människor som bumpar in i varandra i jakten på det senaste.
I år är det minst sagt annorlunda. Efter att vi alla suttit mer eller mindre i karantän ett halvår är längtan efter mänsklig kontakt, nyheter och normalitet stor. Men den där så kallade normaliteten lär vi få vänta på ett tag.
När Residence kommer till 3daysofdesign i Köpenhamn är känslan mer att vi är på väg att kliva in i en operationssal på Karolinska sjukhuset där hygienkraven är enorma än tre dagars nedslag i det bästa som Danmark har att erbjuda av design. Välkomstkitet består inte av en flaska vatten och en chokladbit. Nej, i stället en flaska handsprit, munskydd och en regelbok. Och allt detta på grund av ett virus som skakat världen i dess grundvalar.
Stämningen är dock varm och välkomnande. Och vi hälsar på varandra med armbågarna och tar oss ner på ”byn”. Tempot är det inget fel på; under en dag hinner vi med cirka 12 nedslag. Dit tar vi oss till fots, med bil, med båt och cykel. Här måste en Stockholmsbo göra en utvikning. Köpenhamn är cykelstaden nummer 1, ja, den tycks närmast planerad efter cyklisterna. Och det här jag blir så konfys. Inte en Lycraman som gapar vilt om han inte kommer fram tillräckligt fort, inga rödljus-körningar och inga hjälmar. Här är man inte rädd om livhanken hinner jag tänka. Eller är det vi svenskar som är alldeles för nojiga?
På onsdagskvällens middag i Ferm livings nyöppnade butik vill en belgare och en engelska veta vad som är skillnaden i kynnet på just danskar och svenskar. Vi har väl alla våra dubier när det gäller att generalisera och särskilt kanske när det gäller det där med att det skulle finnas drag som är utmärkande för en hel nation. Men kan vi ändå enas om att vi svenskar är lite mer konservativa, lite mer lydiga och lite präktigare? Vi lyder och gör som Gud, Tegnell och lagboken säger. Danskarna skulle då var lite mer frimodiga, busiga och bussiga. Men jag vet inte, är det ändå inte lite klokt att använda en cykelhjälm?
En annan slutsats är att den danska entreprenörsandan, drivet och att mängden inhemsk design vida överstiger den svenska. Man måste imponeras av att ett land med halva Sveriges befolkning har ett design-DNA med spiraler som når många varv runt jorden. Fritz Hansen, Louis Poulsen, Montana, ja, företagen som lyckats internationellt är många.
I år (och kanske aldrig längre) känns det inte rätt att prata om trender utan i stället om tendenser och upplevelser.
Ska jag sammanfatta något efter två dagar här på 3daysofdesign är att vi ser många relanseringar. Børge Mogensens barnbarn har uppdaterat sin farfars Skal-stol och gjort den stapelbar och ännu mer sittvänlig, lampan PH Septima har fått en ansiktslyftning och vissa tekniska justeringar, belysningsföretaget Lyfa släpper klassiker av Bent Karlby på nytt, Grethe Meyers klassiska serie Ildpot från 70-talet släpps igen och Bang & Olufsen är på gång med en vinylspelare! Listan kan göras längre.
Och flera av dansk designs premiumvarumärken stoltserar numera med egna butiker och showrooms på attraktiva adresser. Till exempel huserar House of Finn Juhl i en klassisk gammal notaffär. Och till invigningen har det specialskrivits musik. Inte illa! Tine K Home har numera egen butik i Nyhavn. Givetvis pratar nästan alla företag om återbruk, miljöarbete och var de tillverkar och med vilka material, här är ambitionen stor men den kanske inte alltid lever upp till de hårt ställda krav som vi konsumenter och vårt jordklot faktiskt ställer.
Ett sista konstaterande: Köpenhamn mår bra! Här byggs det står så det står härliga till. Tunnelbanan står klar sedan dryga året. Det bubblar och jäser i Nordhavn (här har bland annat Kvadrat sitt showroom). Och vet ni vad? För att smälta in i den superdesignade och vackra miljön har företag
som Lidl och Seveneleven gjort om sina skyltar i skrikiga färger till mer diskreta som ska smälta in.
Man måste älska ett land som håller skönhetsfanan så högt!
LÄS MER:
Stor guide: Inredningsproffsen listar höstens trender