Wendelbo: Årets mest uttjatade ord i inredningsvärlden
Året börjar, vare sig vi vill det eller inte, lida mot sitt slut och ni vet vad det innebär. Det ska skrivas listor. Nu menar jag inte såna till den skäggige tjockisen i norr utan såna som för inredningsvärlden är extremt viktiga.
Det ska skrivas årets vackraste möbler-listor, årets finaste kök-listor, årets viktigaste formgivare-listor och årets mest betydelsefulla fan och hans moster-listor. Överallt. Hela tiden. Trots detta glömmer man den viktigaste listan av dem alla. Årets mest söndertjatade ord-listan.
Ni har alla varit med under de där vedervärdiga powepointpresentationerna på jobbet där chefen har samlat in alla anställdas tankar om företaget och via Wordle visar han upp slide efter slide med de mest frekventa orden i jääääääättestor stil. Ord som gemenskap, kompisar, glädje blir alltid jääääättestora. Det kvittar vilket företag eller vilken VD som presenterar. Det bara är så. Kanske är det en bugg i Wordle. Jag vet inte.
Men om man nu hade kört Wordle över inredningsvärldens mest frekventa ord under 2016 så hade inte gemenskap, kompisar eller glädje blivit visade i stor stil. Det vet jag.
Årets mest söndertjatade ord i jäääääättestor stil är nämligen följande:
Summering – Ironiskt nog toppar just ordet summering listan som summerar årets mest uttjatade ord. Alla har summerat så mycket under 2016 så att killarna på Macbutiken har kölista med väntetid på knapparna s, u, m och a. Glädjande nog är de restade till mars så vi slipper summeringar fram till dess.
Taktilt – Det fanns inte en pinal på vare sig möbelmässan i Stockholm, Paris eller Milano vars yta inte var taktil. Ungefär 99,9 % av alla tapeter har fått en taktil yta under året och den taktila känslan är nu viktigare än tillgången till färskt dricksvatten. I Januari kan vi till och med köpa taktil luft på burk.
Influencers – År 2016 var året då alla blev influencers. Inte så konstigt i och med att alla behöver en influencer. Har du inte en influencer i närheten så kan du lika gärna lägga ner verksamheten. Nej, jag pratar inte om någon superhemlig och jätteeffektiv astmainhalator, jag pratar om vilken bloggare som helst. Till exempel så bytte sammanslutningen Better Bloggers namn och blev Influencers of Sweden istället.
Samarbete – Gud vad det har samarbetats. Det har varit samarbete mellan fotografer och stylister, mellan formgivare och återförsäljare, mellan blo..förlåt Influencers och företag. Det har inte publicerats en text som inte uttryckligen har beskrivit ett samarbete.
Hållbarhet – För att bättra vårt konstant dåliga samvete ställer vi krav på hållbarhet som vi i och för sig aldrig håller. Men att skriva att du i samarbete med någon tänker mycket på hållbarhet det ger dig skyhöga Wordlepoäng. I synnerhet om du kombinerar det med listans sista ord..
Dovt – Vikten av att alldeles för ofta förklara din kärlek för den dova färgpaletten har präglat oss så hårt att ögonläkare i hela Skandinavien skickar larmrapporter som visar på att vårt färgseende nu är sämre än Stevie Wonders.
Så, nu ska jag sätta mig ner i lugn och ro för att skriva en egen lista. Till den skäggige tjockisen i norr.
Läs mer:
Wendelbo: Jakten på den ultimata designhunden