De är ena riktiga nördar, inredningsarkitekterna på Joyn studio. Får de ett case så grottar de totalt ner sig i detaljerna »ju mer man kan – desto lättare blir det att övertyga!«. Som i höstas när de fick uppdraget att designa om fem sviter och 42 standardrum på badhotellet Yasuragi utanför Stockholm. Rummen skulle andas hållbarhet, harmoni och ha samma japanska känsla som hotellet är känt för. De googlade loss, läste på och besökte till och med Tehuset på Gärdet.
I dag är varenda centimeter i de omgjorda rummen inredd med oerhört noggrant genomtänkta val. En regel inom japansk arkitektur Joyn valt att ta fasta på är att utgår från platsen. Textilierna har till exempel en djupblå accentfärg som inspirerats av Saltsjön utanför. För att sedan tillföra en asiatisk touch är kuddarna gjorda i ett tyg som vävts med den speciella japanska kasuritekniken och som färgats med indigo. Även Alice Fines vackra kimonor, som hänger som konstverk på väggarna, har färgats med just indigo.
Trots att rummen är sparsmakat inredda finns många fler flörtar med Japan. I sviterna är det de typiska japanska tatamimattorna av risgräs under sängarna, Noguchis vackra Akarilampa i mullbärspapper och en ekbänk med en oregelbunden rygg som är placerad längs en av väggarna.
»Det är typiskt japanskt att bryta av de många strikta formerna med en som är väldigt organisk«, säger Lisa Grape som är en av de tre grundarna på Joyn. Toppen på ekbänkens rygg har dessutom ett vackert mönster som bildhuggaren Sahand Hajimirzaei gjort. Samma mönster, som är gjort av upprepade urgröpningar, finns även på sängborden.
»Det är en subtil koppling till platsen eftersom det växer just ek utanför och genom att mönstret är inspirerat av klipporna och vattnet«, förklarar Lisa vidare.
Inte helt oväntat hittar man även de typiska japanska shojiväggarna i flera av rummen. Både de och de spjälade väggarna man möts av i några av sviterna kommer av den japanska arkitekturens idé om att man inte ska se allt på en gång, utan täcka av lager för lager.
I de mindre rummen var uppdraget att skapa en varm känsla med Fujiberget som referens. Där har Joyn valt att inreda med sapelimahogny, en textilmatta och väggar i en bruten vit ton som refererar till bergets snöklädda topp.
I sviterna är trädetaljerna i stället i rökt ek som matchas med väggar i mörk kalkfärg och pelare i betong.
Yasuragi var ursprungligen en facklig kursgård för LO som ritades av den japanska arkitekten Yoji Kasajima. Han ritade huset i sten och betong eftersom det ligger på en klippa i Stockholms skärgård. Joyn har valt att behålla den råa och robusta känslan och addera dessa få men genomtänkta element.
»Det är en sak vi svenskar kan lära oss från japanerna – att vara omsorgsfulla i våra val och våga välja det enkla. Man kan leka med placering och låta de funktionella elementen skapa spänning beroende på hur de relaterar till varandra«, förklarar Lisa. Och det är något de verkligen lyckats med, de nya rummen är otroligt enkla och harmoniska men samtidigt dramatiska, spännande och väldigt vackra. Det är genomtänkt, utan att vara övertydligt – det är detaljnörderi.
Samtliga foton av Erik Lefvander.