Karin Mamma Andersson gör exklusiv inredningskollektion för Svenskt Tenn
En helt ny kollektion signerad konstnären Karin Mamma Andersson kommer nu hos Svenskt Tenn. I samband med släppet visas utställningen Den diskreta charmen i butiken på Strandvägen där konstnären skapat unika och inspirerande miljöer i Estrid Ericsons anda.
Karin Mamma Andersson (född 1962) är en av Sveriges internationellt mest namnkunniga konstnärer, representerad på ett flertal av världens främsta museer och just nu aktuell med utställningen Humdrum Days på Louisiana Museum of Modern Art i Danmark.
Nu lanseras hennes första inredningskollektion som hon skapat för Svenskt Tenn. Kollektionen Den diskreta charmen består av en pläd, en tehuva, en serie brickor och en teservis. Namnet refererar bland annat till konstnärens eget förhållande till den borgerliga traditionen.
Karin Mamma Andersson och Svenskt Tenn
Brickorna bär Mamma Anderssons karaktäristiska motiv och utmärkande färgpalett, och teservisen är en blinkning till Japan och hennes egen vurm för träsnitt. Tevärmarnas form är från början svärmodern Kajsas design, och mohairpläden skapade hon för att föra tankarna till ett murrigt höstlandskap. Och för att hon ville ha ett till sitt hem!
Vilken är din relation till Svenskt tenn?
– Den har alltid varit väldigt beundrande från min sida. Och lite ouppnåelig. Jag brukade smyga in i butiken när jag var yngre, det var som att jag skämdes lite för att det var en så stor magnet. Det dröjde många år innan jag kunde köpa ens en meter av tygerna här.
Du har inrett utställningen och plockat in egna personliga ting i den, berätta!
– Estrid Ericson har varit den största kompassen under arbetet med utställningen och kollektionen. Jag har tänkt på hur hon hämtade inspiration från högt och lågt och från naturen. Färgskalan grundar sig i mitt eget måleri, mitt skapande och i min inre palett. Och för att göra utställningen personlig kunde jag inte bara använda mig av Svenskt Tenn utan jag ville också ha med egna saker som betyder något. Bland annat en spegel av Lim-Johan som jag ropade in på Bukowskis 2016. På en av väggarna har vi också gjort en tapet av en av mina målningar.
På flera av väggarna sitter en fantastisk sjögrästapet som skapar en väldigt mullig och ombonad känsla.
– Jag var tidigt inne på att jag ville ha naturmaterial på väggarna. Sjögrästapet eller något liknande. Denna hittade jag hos ett svenskt tapetföretag som gör sjögrästapeter till överkomliga priser. Jag som är född 1962 är ju van från barndomen hur man hade tapet på väggen och jag har saknat det i alla år. Jag gillar inte målade, rollade väggar, det handlar om materialitet också. Jag tycker också om mönster och tapeter.
Berätta om brickorna och teservisen?
– Jag har tagit fem brickor i olika storlekar med motiv ur mina konst. När det gäller teservisen var jag lite oplanerad. På något vis har det nog alltid funnits i mitt huvud fast jag knappt förstod det. Jag ville absolut göra en teservis och en pläd för Svenskt Tenn när marknadschefen Thommy Bindefeld frågade om samarbetet. Det var saker som jag letade efter till mitt eget hem nämligen.
Tekopparna kommer i lackrött och gult
– Just tekoppar är svårt, jag gillar inte höga muggar alls. Och det finns koppar som är stora som badkar, det går bort. Det får heller inte vara färg på insidan. Tekopparna skulle ha en vit insida och vara runda med en assiett som funkar till. Jag var sugen på färg och eftersom jag hållit på med träsnitt, särskilt med inspiration från japanska träsnitt så kändes det naturligt att det var åt det hållet jag gick. Det lackröda och det gula kändes givet som färg. Mönstret är tuschteckningar som jag har utgått ifrån.
– Vi testade olika färger men den här kombinationen kändes bra och det är fint att man kan kombinera de två färgerna.
Pläd i tjock mohair av Karin Mamma Andersson
Pläden är i tjock mohair som passar oss i det kalla Norden. Det bleka mönstret påminner om en solnedgång – eller kanske gryning i ett blekt landskap.
– Egentligen var min skiss betydligt mörkare men eftersom varpen är ljus blir den mer skimrande och det var en vinst tycker jag.
Namnet Den diskreta charmen kommer från filmtiteln Borgarklassens Diskreta Charm av Luis Bunuel, 1972. Den refererar bland annat till konstnärens eget förhållande till den borgerliga traditionen, både på gott och på ont.
Kollektionens priser: Tekopp 1 800 kr, tehuva 900 kr, tekanna 4 200 kr, assiett 1 400 kr, Bricka Still Life 540 kr, Bricka Stump up 640 kr, Bricka Room under Influence 560 kr, Bricka Gran 640 kr, Bricka Det förlorade paradiset 480 kr och pläd 12 000 kr.
Se mer på Svenskt tenns hemsida: Den diskreta charmen