Svenskt i london – björn frantzén på harrods
När Björn Frantzén öppnar på Harrods inreder svenska Joyn studio med allmoge, asiatiskt, popkonst och mid-century modern. Kika in i Studio Frantzén på Harrods!
Att lämna det enorma varuhusets shoppingkaos för en ny, nästan lite hemlig värld är något alldeles extra. »Första rummet ska vara lite som ett skogskapell, varmt och lugnt, där man kan skölja av sig det ljusa och hårda«, säger Ida Wanler, en av tre grundare och creative directors på Joyn.
Den grovt hyvlade receptionsdisken är lackad i dalahästsrött och på den står en liten dalahäst. Kupolen ovanför har tecknaren Ragnar Persson handmålat på plats och avbildat både lackstövlar och skogssvampar – samma kontraster av fjäll och rejvare bland höghus syns i Emma Löfströms intarsia i matsalen. Där lyser en enorm ljuskrona från Front upp med en blinkning till nordbornas outsläckliga kärlek till stearinljus.
Kika in i Björn Frantzéns restaurang Studio Frantzén på Harrods
På en trestjärning Michelinkrog sitter en av stjärnorna i inredningen. Det måste vara lyxigt och vackert, visst, men framför allt måste det kännas unikt. Björn Frantzén, med Sveriges enda trestjärna och lika premierade filialen Zén i Singapore, samarbetar med Joyn studio i alla sina restauranger och på Harrods är det en mix av svenskt och asiatiskt som gäller. I maten och i inredningen.
»Briefen från både Frantzén och Harrods var att en del av influensen skulle vara asiatisk – de har en stor asiatisk kundgrupp – men om vi tittar på tidigt 1900-tal och skandinavisk mid-century modern, så reste många stora formgivare till Japan och kom hem med nya referenser. På designklassikerna lägger vi ett lager av samtida form och konst och en hel del storytelling om den svenska naturen. Mycket rustikt trä möter lyxigt glas och blankpolerade metallytor«, säger Ida.
Tillsammans med Lisa Grape och Helena Eliason grundade hon Joyn Studio 2016. Första kunden var just stjärnkocken, och trots att de utformar alla krogar i Frantzéngruppen – 2023 öppnar två nya i Dubai – hinner de med uppdrag runt om i världen och en och annan privatkund. Men restauranger är något särskilt, och lite av deras specialitet.
»Vi älskar själva restauranger. Och att få jobba med alla sinnen, att försöka se en helhet, och ta gästen till en annan värld är något vi verkligen brinner för.«