En poetisk hytte norr om Kalmar

Arkitektduon Sofia Bross och Nick Flygt har ritat ett hus åt ett norskt par – som andas 90-tal, Japan och något klassiskt svenskt. Resultatet blev ett uttrycksfullt sommarhus, varsamt placerat i naturen med ansiktet vänt mot Kalmarsund.

Annons
Hemma Hos Hemma hos Tove Hammerin och Benjamin Forsman på Hoby kulle
Hemma Hos Hemma hos Tove Hammerin och Benjamin Forsman på Hoby kulle
0:32

Vi bygger hus på marken. Men har ni tänkt på hur husen är placerade, hur de hör ihop med sin plats? Vissa hus ligger platt, andra sträcker sig uppåt eller hamnar på sniskan och skaver mot underlaget. Somliga byggnader tynger jorden, som om de skulle kunna sjunka genom ytan, andra ser ut att vilja slita sig och driva iväg.

Det är en konst att placera hus och få dem att trivas med omgivningen. Norr om Kalmar har ett sommarhus dukats på plats med varsam hand invid Kalmarsund och ansluter till det låglänta landskapet. Inte hukande eller poserande, utan vaket vilande, säkert i sig självt. Längs fasaderna mot både land och hav står pelare i massivt trä som viskar om ett klassiskt arv med proportioner och symmetri, som om huset vore en kapellskiss från 1920-talet som har gjort ett tidshopp till i dag.

Annons
Sommarhuset står stadigt, men lätt i reservatet mot havet. Fasader i ­kärnvirkesfuru. Hängrännorna i plåt är smidda. Småhus intill med klassisk ­sinusplåt på taket.
Sommarhuset står stadigt, men ändå lätt i reservatet mot havet. Fasader i kärnvirkesfuru. Hängrännorna i plåt är smidda i ett stycke, utan skarvar, den längsta 16 meter lång. Småhus intill med klassisk ­sinusplåt på taket.  Foto: Erik Lefvander
Huset präglas av lokal natursten från Öland. ­Kalksten utomhus. Fasader av kärnvirkesfuru. Gästhus.
Huset präglas av lokal natursten från Öland. ­Kalksten utomhus från Mysinge stenhuggeri. Fasader av kärnvirkesfuru. Gästhus intill.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Kalksten på marken, i trappsteg och inredning fäster byggnaden till dess område, det kalkrika Öland. Det känns som om arkitekturens byggbitar har fogats ihop ledigt och sömlöst just här. »Avskalad 1990-tals-minimalism-take möter lite japanskt som möter klassiskt svenskt«, säger husets arkitekt Sofia Bross spontant och börjar skratta åt sin egen beskrivning. Den kunde slängas i en AI-robot som skulle trolla fram det perfekt anonyma huset. Men så enkelt är det nu inte. Nick Flygt, husets andra arkitekt, skrattar han också. »Jo, det stämmer på något vis«, säger han. »Men egentligen vill vi bara att huset ska kännas.«

I arkitektur är det ovanligt att påstå att något »går på känsla«, men är det ändå inte så i grunden, trots många komplexa kringverk och teorier? Arkitekturkonsten är ett mänskligt språk, en kommunikation laddad med övertoner, intryck och uttryck, syftningar, präglingar, tidstecken och minnen och i mitten ritar arkitekten något som ska bära alla dessa ingredienser, som ska foga ihop dem till något som får liv, börjar tala till oss – »kännas« – och ska kunna göra det över lång tid. Ansvaret tycks ändå väga lätt på Sofias och Nicks axlar. »Känns det bra när vi ritar blir resultatet också bra«, säger Nick.

Annons
Ute mixas med inne. I den sociala delen av huset är takhöjden högre med tre meter höga glaspartier.
Ute mixas med inne. I den sociala delen av huset är takhöjden högre med tre meter höga glaspartier.  Foto: Erik Lefvander
Kök Kalmarsund. Matbord Stolar Schablon av John Kandell ­Källemo. Skål av ­keramikern Calle ­Forsberg. Vas av Erik Olovsson.
Kök mot Kalmarsund. Matbord ritat av arkitekt­erna och tillverkat av träslaget wenge, som har legat i evigheter på lagret på Ahlstrands snickeri. Stolar Schablon av John Kandell för ­Källemo. Skål av ­keramikern Calle ­Forsberg. Vas av Erik Olovsson.  Foto: Erik Lefvander
 Foto: Viktor Sjödin

Sofia ­Bross och Nick ­Flygt

Gör: Arkitekter.
Bor: Nick i Stockholm. Sofia i Trosa.
Ålder: Han 44, hon 39.
Aktuella med: Villa på Svartö utanför Kalmar. Ny modulsoffa av Bross för Dusty deco.

Annons

De är samspelta helt enkelt, som en liten intelligent orkester, med ett särskilt sväng. Det betyder inte att de höftar eller tar genvägar, de är välutbildade och erfarna och kan sitt jobb, men de behöver inga onödiga teoribyggen för att skapa arkitektur. Vi har alla har läst om arkitektkanonerna som satt på krogen och skissade mästerverk på servetter. Det är sköna skrönor, men de första idéerna är ofta intuitionens lärda lek, de brukar vara bra, och ett projekt kan faktiskt starta redan där, i de första första strecken.

Annons

»Vi skissar snabbt. Sofia har alltid massor av idéer till en gemensam idé. Vi arbetar med plan och 3D parallellt redan från början och lever oss in i rummen«, säger Nick. »Vi är lyhörda och prestigelösa«, fyller Sofia i och deras närhet i ord är också en glimt av hur de arbetar, tillsammans med flygande idéer som fastnar, utvecklas eller skrotas. »Vi vill arbeta med hantverk, med det lilla i det stora, men där allt har samma värde«, förklarar Sofia. »Det ena går inte att utesluta från det andra, allt länkar i varandra, interiört och exteriört och det vill vi få utlopp för i vårt samarbete.«

Skrivbord med faner i oregon pine. Lampa Aquarelle av Adrian Bursell för Arranging things. Stol Ono (2021) av Pierre Sindre för Källemo.
Skrivhörna i skuggan. Bord med faner i oregon pine. Lampa Aquarelle av Adrian Bursell för Arranging things. Stol Ono (2021) av Pierre Sindre för Källemo. Gardiner från Astrid.  Foto: Erik Lefvander
Bord Triptyk av Jonas Bohlin för Källemo. Stolar Schablon av John Kandell för Källemo. Slipad betong.
Uterum i naturreservat. Bord Triptyk av Jonas Bohlin för Källemo. Stolar Schablon (1987) av John Kandell för Källemo. Slipad betong i golvet. Pelare i massivträ med omsorgsfull detaljering och fint skuggfall.  Foto: Erik Lefvander
Vardagsrum Källemo. Fåtölj Aluminium bordet Cassis Mats Theselius. Fåtölj Vilan av John Kandell. Bord Sven av Mats Theselius. Lampa Akari 10 A av Isamu Noguchi för Vitra. Matta
Vardagsrum med Källemoprofil. Fåtölj Aluminium och bredvid bordet Cassis, bägge ritade av Mats Theselius. Fåtölj Vilan av John Kandell. Bord Sven av Mats Theselius. Lampa Akari 10 A av Isamu Noguchi för Vitra. Matta från Knut mattor.  Foto: Erik Lefvander
Stol Pimpim (1990) av John Kandell för Källemo. Konst av Bengt-Åke Hellman. Matta från ­Knutmattor.
All fast inredning är specialritad till ­projektet och till­verkad på Ahlstrands snickeri i Hägersten. Stol Pimpim (1990) av John Kandell för Källemo. Konst av Bengt-Åke Hellman. Matta från ­Knutmattor.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Ett sommarhus nära släkten

Trähusets ägare är en norsk familj med rötter i Kalmar. Ett sommarhus nära släkten skulle byggas. »Beställaren ville ha en norsk hytte med mycket trä«, berättar Sofia. I ordet »hytte« finns ändå en enkelhet lagrad, en dröm om livet nära naturen. Med lite bakgrundsmaterial, bilder och önskemål fick Sofia och Nick i stort sett fria händer.

»Vi fick chansen att gå hela vägen utan stora kompromisser. Vi är bra på att lyssna in, hade samma vision och förstod varandra«, säger Sofia. Där har vi en framgångsformel. Låt folk göra det de kan, utan att styra ängsligt i onödan. Tillit är ordet. Med utgångspunkt i hytte-begreppet uppstod ett sofistikerat, ändå enkelt hus med gäststuga för barn och äldre släktingar på besök. »Ingen tung byggnad som växer upp ur marken, utan en lättare karaktär, sinnligt och ganska mycket som en möbel. Vi har tänkt inifrån, kring rörelsen och den lilla skalans dimensioner«, berättar Nick.

Annons
Arkitekturhistorien skymtar i linjerna. Antika kolonner, Case study-hus, nordiska stugor. Kalmar
Arkitekturhistorien skymtar i linjerna. Antika kolonner, Case study-hus, nordiska stugor.  Foto: Erik Lefvander
I köket kanna och vas av Ulla Löfdahl.
I köket står en kanna och vas av Ulla Löfdahl.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Fasader i kärnvirkesfuru. Villa Horsö Kalmar.
Fasader i kärnvirkesfuru.  Foto: Erik Lefvander

Ett omsorgsfullt husprojekt

En äldre byggnad på tomten revs och det nya huset växte fram i tätt samarbete med byggfirman Multibygg i Kalmar. Där blev de eld och lågor över att få bygga ett omsorgsfullt hus. De var nyfikna och hade inställningen att »allt går att lösa« och det var en fin ingång till projektet.

»Huset blev som de första skisserna, ett rejält hus där vi underordnar oss naturen. Det är gjort för att springa runt med sommarfötter i, robust, men inte klumpigt och det har sin egen poesi«, säger Nick Flygt. Boplatsen ligger i ett havsnära naturreservat med äng, skog, gamla ekar, ett kulturlandskap där Nick tältade med sin familj som liten. Nu har han återvänt som arkitekt.Han växte upp i Kalmar och läste på KTH i Stockholm där han senare träffade Sofia. De har drivit Atelier Alba tillsammans med Pelle Bross. Med Pelle har Sofia arkitektur- och designstudion Bross där de bland annat ritar möbler åt Dusty deco. Nick Flygt ritar hus och inredning under eget namn.Han flyttar till Köpenhamn vid årsskiftet. Men samarbetet fortsätter, på deras intuitiva, vänskapliga vis. Just nu är en större villa i Kalmar, ritad av dem bägge, under uppförande. Äventyret går vidare med fler hus på jordytan.

Inredningssnickerier i oregon pine ger en mörk, varm känsla inomhus. Tillverkat på Ahlstrand snickeri i Hägersten. Pall 60 av Alvar Aalto för Artek.
Inredningssnickerier i oregon pine ger en mörk, varm känsla inomhus. Tillverkat på Ahlstrand snickeri i Hägersten. Pall 60 av Alvar Aalto för Artek.  Foto: Erik Lefvander
Publicerat 25 november 2024
Annons