Ett svävande trähus i Skånes skogar
Det svävande trähuset i Yngsjö byggdes för en svensk familj som bor och arbetar i London. Ett modernt fritidshus i Yngsjötradition med naturmaterial och ljusa färger, perfekt nedsänkt i omgivningarna – och arkitekten Johan Sundberg levererade just det.
Att bygga ett hus på en plats, kanske är det som att duka ett bord? Vi har en yta, nu ska vi använda den. Hur många ska sitta runt bordet, vilka tallrikar ska vi ha, hur ska allting placeras? Gäster, ljusstakar, prydnader, kanske en conversation piece. Det gäller att välja, placera, arrangera, balansera, drömma om hur middagen ska bli.
Här vid ett sommarhus i Yngsjö är platsen själva bordet. De boende är gästerna. Arkitekten har dukat. Huset ligger lätt placerat, som om det när som helst skulle kunna lyfta och sväva. Det är något vackert i den känslan, att arkitektur är en tillfällig besökare på en plats.
Mitt i naturen
Vi människor förvaltar jorden under vår tid, lämnar sedan vidare. De gamla bankpalatsen och industrierna byggdes solida för evigheten, som om allt skulle bestå på granitgrund. Det här är något annat, ett hus på lätt fot. Torpargrund, luft under. De gamla timmerbyggarna visste det där. Hus mår bra av att ha vind under botten. »Här ute i skogen måste vi gå försiktigt fram«, säger Johan Sundberg som har ritat huset i Yngsjö, strax söder om Åhus på den skånska östkusten.
Hans kontor med 15 anställda i Lund startade för drygt 20 år sedan och har blivit omtalat och uppskattat för sina skarpt skurna villor och fritidshus, mest i Skåne och södra Sverige och alla byggda i nära samspel med omgivande natur. Ett genombrott kom redan med Villa Bergman-Werntoft i Ljunghusen 2005–2006, en låg villa dold i skogen. Även här i Yngsjö, 20 år senare, är upplägget liknande. En byggnad ligger elegant smygande bland träden. »Vi skulle kunna ha kopierat äldre hus, en typisk Yngsjöstuga, men här vill vi sticka ut och ta plats och samtidigt anpassa oss. Huset är inte mjäkigt, utan har en stark form.«
Det är en arkitektonisk balansgång. Yngsjö är ett sandigt kustområde med sommarhus i tallskog. Jämfört med längre söderut på Österlen är marken mer kuperad med ett näringsfattigt, tunt jordlager. Små vägar och stigar pilar kors och tvärs. Yngsjö är charmigt, delvis beroende på en bestämmelse att hus som byggs här inte får överstiga 130 kvadratmeter. »Det blir mindre och ödmjuka hus, aldrig vräkiga kåkar, som i andra kommuner längs kusterna«, säger Johan.
Johan Sundberg
Ålder: 47 år.
Gör: Arkitekt med eget kontor i Lund och i Stockholm. 15 anställda arkitekter.
Aktuell med: Ny matsalsbyggnad för Handelshögskolan i Stockholm på Camus Kämpasten, i samarbete med Tengbom arkitekter.
Ett närvarande ljud präglar huset
Det är nära till Hanöbukten och sommarhusen kurar för vinden från havet. »Östsidan av Skåne har annorlunda kvällar. Morgonljuset kommer från stranden, men den nedgående solen lyser genom skog. Det ger en mer dämpad stämning. Det är en utmaning att rita ett hus på en tomt med utsikt genom skogen mot vatten«, säger Johan.
Väderstrecken fick bestämma och huset dukades ut med vardagsrummet mot väster. Att reflexmässigt öppna huset mot havet behöver inte vara den bästa lösningen. Här kan dagarna präglas av ett slags fördröjning. Kanske ska ljudet av havet vara viktigare än utsikten? Ett närvarande ljud som präglar livet i huset och föder längtan efter att knalla ner genom skogen till stranden. Byggnaden ligger på en liten kulle och har grundlagts på pålar av stål.
Ena änden ligger rätt högt över marken och där har det skapats ett uterum med pingisbord och annat. Mitt på fasaden mot väster finns ett uterum i markplan, med glastak över träribbor, en plats för vindstilla middagar i skuggan eller för att se regnet rinna över glaset ovanför.
Huset är inspirerat av Yngsjötraditionen
Huset är ett fritidshus för en svensk familj som bor och arbetar i London, men som ville ha en bas för sommarlov. Önskemålet var ett modernt hus med stark känsla av svenskt sommarhus, gärna i Yngsjötraditionen, inpassat i omgivningen, med naturmaterial och ljusa färger. »De ville ha ett ställe som är mysigt, med bra finish. Det ska fungera året om som en tillflyktsplats«, berättar Johan Sundberg.
Familjen hade spanat in kontorets tidigare villor och noterat hur varsamt de hade placerats i naturen. På kullen låg ett litet förfallet sommarhus, som fick bli ett minne. »Jag ville ha ett liknande grepp som det hade, lade huset på samma plats, men drog ut det mot norr.« Det nya huset är också byggt med trästomme och har fasader av nästan helt kvistfri sibirisk lärk, finsorterad i Sverige.
Sådant virke kan inte köpas i dag, på grund av det ryska kriget mot Ukraina. Byggnaden står på stålpålar som lämnar minimala avtryck. Huset kommer upp över marken, dels ger det bra extrautrymmen, dels är det en poäng att höja sig över marken. Johan berättar om framtida stormar, då vattenståndet kan höjas med tre meter runt hela Skåne. Stormar som förr kom en gång vart 100:e år kan i framtiden drabba kusterna en gång om året. Då ligger Yngsjöhuset säkrat på sina stålben.
Interiört är huset byggt för en barnfamilj, med öppna samlingsplatser och många sovrum. Rummen präglas av de tunna trälister i taken som är Johan Sundbergs signaturgrepp. Ljuset leds in i byggnaden via takfönster i korridoren mot sovrum och i de två badrummen.
Tankarna går till Bruno Mathssons villa Södrakull utanför Värnamo, ett glashus med kök i mitten under takfönster i korrugerad plast. De ger ett underbart milt ljus, trots det något tveksamma materialet. Köket i Yngsjöhuset är byggt helt i ek. »Det kan vara ganska krävande med ett träkök, men i ett sommarhus kan vi gå lite längre i materialen. Det här köket blev underbart härligt, mörkare och lite mer mystiskt än jag först föreställde mig.«
Träpersienner kan dras för och en kojliknande atmosfär uppstår. »Alla rum behöver inte vara så öppna att det krävs solglasögon. Det här huset har inte gått över lik för att vara avskalat och minimalistiskt, utan ska vara tillåtande och informellt, då funkar det inte om det görs mer minimalistiskt än så här.«
Ett hus ska rymma flera stämningar, från öppenhet till mysiga, omfamnade rum. »Det är ett av de bättre husen vi har gjort. Bra sammansatt och väl sammanhållet.«
Byggt med omsorg
Ett sådant här naturanpassat hus med drivet linjespel och trivsel i materielen borde kunna vara en förebild i den svenska villakulturen. Kataloghusmarknaden har berikats med flera bra exempel under senare år, men villabyggandet knäar ännu i herrgårdsstil, snedtänkt nyfunkis och Miami-artade krokaner.
Husen känns ofta förvirrade i sina omgivningar, liksom landsatta från 1980-talets USA eller plockade ur en Astrid Lindgren-bok och placerade hipp som happ. »Kataloghus blir lätt ganska lådiga och klumpiga. De saknar ofta den finare detaljeringen«, säger Johan.
Yngsjöhuset är i jämförelse som ett möbelbygge med speciallösningar, fönster upp till tak, dubbel takfot, indragen ränna, komplicerande, tidskrävande listverk och tunnare panel. Allt är byggt med omsorg och en lätthet som kataloghus inte når upp till. Johan Sundberg har ett ideal i den tidiga brittiska modernismen. »Det var en gyllene era. Arkitekterna var något på spåren under de där åren, men gick sedan tyvärr vilse i brutalism och postmodernism.«
Så svepte influenser in i den skånska tallskogen, dukade upp ett elegant och ovanligt trivsamt hus på tå, öppet för framtidens somrar.