Hemma hos arkitekten möts modern skånelänga och Sydostasien

Hemma hos arkitekten möts Sydostasien och modern skånelänga

Arkitekten Christine Nibér lämnade Hongkong för att ­hjälpa sin sjuke far i Sverige. Samtidigt tog hon sig ensam an ett nedgånget hus på Österlen. Ett perfekt tillfälle att fördjupa sina kunskaper – i allt från material till byggteknik – och samtidigt låta sin fars pragmatiska och ekonomiska tänkande möta hennes eget estetiska driv

Annons
Residence stora formpris – följ med in på festen!
Residence stora formpris – följ med in på festen!
0:59

När Christine Nibérs far fick diagnosen Parkinson förändrades allt. Redan som ung hade hon förundrats över sin fars skicklighet som byggnadsingenjör, flitigt anlitad världen över och med en instinktiv förmåga att göra ekonomiskt kloka val. Nu blev det en påminnelse om att tiden med honom var begränsad. »Jag förstod att det var nu eller aldrig«, berättar Christine. »Jag ville ta vara på den tid vi hade kvar tillsammans och skapa något som skulle betyda något för oss båda. Och inte minst lära mig så mycket jag kunde av honom.«

Så föddes idén om ett hus i Skåne. Huset, som ligger i det lilla samhället Rönnebröd på Österlen, valdes inte för sin charm eller omedelbara lockelse, utan som en plats för lärande och skapande.

Vardagsrummet hos Christine kombi­nerar råa ­material och personliga ­objekt på ett varmt och omfamnande sätt.
Vardagsrummet hos Christine kombi­nerar råa ­material och personliga ­objekt på ett varmt och omfamnande sätt. Det råa betong­golvet, med inbyggd golvvärme, kompletteras av putsade väggar som målats för att smälta ihop med takets betsade granbjälkar. Den råputsade trappan ger en enkel, naturlig känsla. ­Soffan, som ­Christine har klätt om med linne, ­köptes ­secondhand. Bordet i natursten, designat och ­till­verkat i ­Hongkong, står på en ärvd kelimmatta. Krukor från Kina och en pläd från ­Klippans yllefabrik.  Foto: MIKE_KL

För Christine, som är arkitekt, var det ett tillfälle att skaffa sig mer praktisk kunskap – från material till byggteknik – och samtidigt låta sin fars pragmatiska och ekonomiska tänkande möta hennes eget estetiska driv. Eftersom hon bodde i Asien hade hon ingen möjlighet att besöka huset på plats. I stället förlitade hon sig på sitt arkitektoniska öga och sin erfarenhet när hon noggrant studerade bostadsannonsens bilder och beslutade att köpa huset osett. När hon återvände till Sverige möttes hon av en fastighet som många andra kanske skulle ha avfärdat. »I ärlighetens namn såg huset hemskt ut«, minns Christine. »Men jag kände ändå direkt att ›det här kommer bli bra‹.«

Annons

Hennes far var däremot inte lika övertygad. »Han sa direkt att jag borde jämna det med marken. Han menade att det skulle bli både enklare och billigare för mig att bygga nytt. Men jag har svårt att riva byggnader – för mig handlar det om att bevara den gamla själen.«

Vid Residence besök, en vindstilla dag då solen silar genom skogarna och speglar sig i den nyanlagda dammen, är det svårt att föreställa sig att detta en gång var ett förfallet hus. Det är först när Christine senare visar bilder från totalrenoveringen, noggrant samlade i ett fotoalbum, som förvandlingen blir tydlig.

Christine Nibér

Ålder: 45 år.
Bor: Bostadshus med tillhörande gästhus i ­Rönnebröd, Skåne ­
Aktuell med: Inredningsuppdrag för Talldungen, ett skånskt ­gårdshotell känt för sin ­gastronomi, samt ett projekt i Piemonte som fokuserar på ett nytt boendekoncept med gemenskap och hållbarhet i centrum.

Christine Nibér har alltid levt med en fot i olika världar. I dag är hon en arkitekt som vågar ta risker – både i livet och i sitt skapande.
Christine Nibér har alltid levt med en fot i olika världar. Uppväxt i länder som Saudiarabien och Turkiet, med en byggnadsingenjör till pappa och en stadsplanerande mamma, lärde hon sig tidigt att navigera mellan kulturer och idéer. I dag är hon en arkitekt som vågar ta risker – både i livet och i sitt skapande.  Foto: MIKE_KL
Skåpet rymmer en noggrant utvald blandning av porslin och keramik.
Skåpet rymmer en noggrant utvald blandning av porslin och keramik. Överst står kristallglas från olika tidsepoker, mittenhyllan är fylld med skånsk keramik i både moderna och äldre utföranden, och nederst finns en samling Royal Copenhagen för dagligt bruk.  Foto: MIKE_KL

Skånelängan möter Sydostasien

När man närmar sig Christines ställe möts besökaren först av gästhuset, en vitputsad byggnad med synliga träbjälkar. En halvmåneformad stentrappa leder till en mörkröd dörr. Runt knuten hörs hönsen klucka lågmält, som om de hälsar besökare välkomna. Från innergården stiger man in genom en glasdörr till Christines hem och möts av ett stort rum som är öppet till nock. Köket, med en stor köksö i rostfritt stål, ligger till höger. I rummets mitt står ett middagsbord. Till vänster breder vardagsrummet ut sig, där en öppen spis har byggts in i den putsade trappan som leder till ovanvåningen, där sovrummet skymtar. Rummets planlösning balanserar den traditionella Skånelängans proportioner med moderna behov, men här finns också tydliga influenser från Christines fem år i Sydostasien.

Annons

Arkitekten Geoffrey Bawa, känd som en av grundarna av ›tropical modernism‹, inspirerade utformningen av huset – särskilt de stora fönsterpartierna som suddar ut gränsen mellan inne och ute. Varje funktion i rummet – kök, matsal och vardagsrum – har fått ett eget fönsterparti mot söder, med en utsikt som blir som en tavla. Genom att man undviker att placera fasta möbler mot ytterväggarna förstärks rummets luftiga och monumentala känsla.

Köket utgörs av en rostfri kub, noggrant centrerad för att skapa en plats för matlagning och gemenskap. Från köksön löper siktlinjerna genom vardagsrummets mitt, vidare mot ängarna och naturdammen. Även badrummet reflekterar Christines inspiration från Asien. Här finns en yta för tvagning som för tankarna till ett japanskt onsen. Det överdimensionerade nedsänkta badkaret i microcement är inbyggt i det råa betonggolvet och skapar en atmosfär av ro och omsorg likt den hon upplevt på asiatiska resorter. »För mig har huset varit en övning i att, som arkitekt, våga kavla upp ärmarna och handgripligen lära mig grunderna. Men också att arbeta med en begränsad budget och göra det bästa av vad som står till buds«, säger Christine.

Soffan är klädd i linne, och intill står en röd pall från All Matters.
Soffan är klädd i linne, och intill står en röd pall från All Matters. På väggen hänger en väggbonad som ursprungligen var en säck för spannmål från Mellanöstern. Den vittnar om en tid då vardagliga redskap skapades med både omsorg och skönhet.  Foto: MIKE_KL
Den symmetriska köksön som rymmer samtliga funktioner, från spis till diskmaskin, med en specialtillverkad metallbänkskiva från Ekeby rostfria metallverkstad.
Den symmetriska köksön som rymmer samtliga funktioner, från spis till diskmaskin, med en specialtillverkad metallbänkskiva från Ekeby rostfria metallverkstad. Bänkskivan är gjord i ett enda stycke. Bakom köksön finns tre skåp som alla symboliserar delar av Christines liv: ett antikt kinesiskt skåp med luckor i rödcederträ, som en gång användes för förvaring av färskvaror och levande fjäderfä, ett dalaskåp från 1798, köpt på Bukowskis, samt ett högre skåp som förenar fransk stil och sekelskiftesestetik.  Foto: MIKE_KL
I gästhuset, som Christine hyr ut under namnet Jacques with Crew, möts råputsade väggar och rått betonggolv.
I gästhuset, som Christine hyr ut under namnet Jacques with Crew, möts råputsade väggar och rått betonggolv. Belysningen utgörs av Gräshoppa-golvlampan, designad av Greta Grossman och tillverkad av Gubi. En regissörsstol, funnen på loppis, ger rummet semesterkänsla. Tavlor av Ola W. Tappert.  Foto: MIKE_KL

Pappa fanns med som mentor

Under renoveringen tog Christine en aktiv roll i själva byggandet. Hon flyttade in i huset under projektets gång och bodde i ett enkelt rum mitt i byggstöket. Att vara på plats dagligen gav henne en unik insikt i processen. »Jag var med hela vägen, från att mura väggar till att putsa dem själv. Det var otroligt lärorikt att vara så hands-on och verkligen förstå hur lång tid allt tar och vad olika lösningar kräver«, säger hon.

Annons

För trappan till övervåningen hade Christine först tänkt sig en gjuten design. Efter diskussioner med fadern blev det i stället en trappa byggd i block som putsades i efterhand. »Det sparade både tid och pengar, samtidigt som det blev ett estetiskt hållbart resultat«, säger Christine.

Golvet i det stora rummet är ett annat exempel. Ett polerat betonggolv hade varit ett självklart val för många, men Christine valde att lämna ytan rå. »Jag ville att materialen skulle få tala för sig själva. Det här var ett praktiskt beslut som också har blivit en del av husets karaktär«, säger hon.

Samtidigt som Christine befann sig mitt i byggdammet fanns hennes far med som en mentor, ofta via video. När hon stötte på problem vände hon sig till honom för råd. Sommaren 2022 stod huset i Rönnebröd klart. Efter två års intensivt arbete hann Christine Nibér visa det för sin pappa, bara två veckor innan han gick bort. »Det var oerhört värdefullt att han fick se det färdigt. Han var stolt över vad jag hade skapat, även om han nog skulle ha valt andra lösningar för vissa saker«, säger Christine.

På det runda bordet står en samling kinesiska krus i både nya och antika utföranden.
På det runda bordet står en samling kinesiska krus i både nya och antika utföranden.  Foto: MIKE_KL
Naturdammen, anlagd under 2024, är en del av helhetsgestaltningen kring huset. Den är placerad för att stärka siktlinjerna, med fokus på huset och dess omgivningar.
Naturdammen, anlagd under 2024, är en del av helhetsgestaltningen kring huset. Den är placerad för att stärka siktlinjerna, med fokus på huset och dess omgivningar. En liten ö i dammen markerar en central axel som förstärker platsens visuella struktur. Dammen bidrar också till ett rikare djurliv, även om växtligheten tagit tid att etablera sig.  Foto: MIKE_KL
Ett kinesiskt antikt klaffbord står vid fönstret. Stolarna är ­kinesiska, från Christines tid i Asien..
Ett kinesiskt antikt klaffbord står vid fönstret. Stolarna är ­kinesiska, från Christines tid i Asien. Krukorna är också från kinesiska marknader och speglar Christines intresse för hantverk från regionen.  Foto: MIKE_KL

Ville förverkliga sin egen vision

Christines uppväxt präglades av livet i starkt kontrasterande miljöer. Född i skånska Bjärred och under uppväxten bosatt i Jordanien, Turkiet och Saudiarabien, fick hon tidigt uppleva olika kulturer. Som yngsta barnet i en familj där pappan var byggnadsingenjör och mamman arbetade med stadsplanering, men med en stark konstnärlig ådra, väcktes tidigt hennes intresse för att skapa och förstå miljöer. Hemmet fylldes av diskussioner där pappans mer pragmatiska syn mötte mammans estetiska kreativa idéer – samtal som kom att forma Christines eget sätt att tänka.

Annons

Tillbaka i Sverige valde Christine att börja studera grafisk design på Forsbergs skola. Hon insåg dock snart att hon ville arbeta i större skala och skapa upplevelser som berörde mer än bara det visuella. Det ledde henne till arkitektutbildningen i Lund, där hon kom i kontakt med allt från stadsplanering i Montpellier till innovativa boendelösningar på Mars i samarbete med Nasa i Houston. Efter examen började Christine arbeta med detaljhandel och koncept, bland annat på Stockholmbyrån Boys don’t cry och sedan på H&M. På H&M spelade hon en central roll i att skapa flaggskeppsbutiker för nya marknader, med projekt som sträckte sig från Fifth Avenue i New York till Seoul och Mexiko City.

Flytten till Hongkong ledde till nya möjligheter, där hon först fortsatte med globala projekt för H&M och senare tog sig an att utveckla butikskoncept för ett lokalt varumärke med ambitiösa expansionsplaner i Asien. Under 2020, det år då hennes far blev sjukare, tog Christine ett avgörande beslut: att lämna storstadslivet bakom sig. Efter ett decennium av internationella uppdrag, där fokus ofta låg på att förverkliga andras visioner, kände hon att det var dags att rikta energin inåt och skapa något som var helt hennes eget – både professionellt och privat. »Det kändes som rätt tidpunkt. Jag ville testa vad jag kunde åstadkomma på egen hand«, berättar hon.

Annons

Christine arbetar i dag både nationellt och internationellt med två huvudsakliga inriktningar. Det första är konceptutveckling inom detaljhandel, där hon skapar visuella och funktionella butiksmiljöer som speglar varumärkens kärna. Det andra är klassiska arkitekturuppdrag, där hon ritar nya hus, utvecklar inredningar och tar sig an renoveringsprojekt. Under 2025 fortsätter hon sitt samarbete med Talldungen, det välkända skånska gårdshotellet, där hon ser över inredningen för att låta den spegla samma omsorg och kvalitet som genomsyrar köket. »Vi vill att känslan och nivån som genomsyrar maten och drycken även ska speglas i vartenda hotellrum, men utan att fastna i det uttjatade konceptet av ett boutiquehotell«, säger Christine.

Sovrummet är möblerat med ett antikt sidobord, från en marknad i Hongkong, där en lampa med silverfot, köpt på auktion, står.
Sovrummet är möblerat med ett antikt sidobord, från en marknad i Hongkong, där en lampa med silverfot, köpt på auktion, står. Sängen är klädd i linne och antik kelimkudde.  Foto: MIKE_KL
Badrummet är en plats för vardagsritualer och tvagning, inspirerat av Asiens lyxiga resortmiljöer. Kommoden är ett gammalt barskåp från NK, tillverkat på 1930-talet och köpt på Bukowskis.
Badrummet är en plats för vardagsritualer och tvagning, inspirerat av Asiens lyxiga resortmiljöer. Kommoden är ett gammalt barskåp från NK, tillverkat på 1930-talet och köpt på Bukowskis. Handfatet och duschdetaljerna har utformats för att framhäva de runda formerna från skåpets original­design. Lampan från 101 Copenhagen och en antik fransk spegel bidrar till rummets ­eklektiska uttryck. I spegelns reflektion skymtar det nedsänkta badkaret.  Foto: MIKE_KL
Soffan är klädd i linne, och intill står en röd pall från All matters. På väggen hänger en väggbonad som ursprungligen var en spannmålssäck från Mellanöstern. Den vittnar om en tid då vardagliga redskap skapades med både omsorg och skönhet.
Soffan är klädd i linne, och intill står en röd pall från All matters. På väggen hänger en väggbonad som ursprungligen var en spannmålssäck från Mellanöstern. Den vittnar om en tid då vardagliga redskap skapades med både omsorg och skönhet.  Foto: MIKE_KL

En paus från vardagen

Framöver blickar Christine mot italienska Piemonte där hon, tillsammans med sin kompanjon, planerar ett ambitiöst projekt som bygger vidare på lärdomarna från huset i Rönnebröd. Tanken är att skapa ett community där människor möts i en miljö som främjar kreativitet och gemenskap. Visionen kretsar kring ett större hus med flera lägenheter och mindre hus som kombinerar privat ägande och uthyrning – en hybrid mellan andelsboende och hotell – utformat för att ge en hållbar ekonomisk modell. Att bosätta sig på landet som ensam kvinna är ett val som förvånade många av hennes vänner. För Christine var det både ett personligt och professionellt steg. »Jag ville skapa en tillvaro som var min egen, där jag kunde arbeta och samtidigt finna balans i livet.«

Annons

Gästhuset, som går under namnet Jacques with crew, blev en beståndsdel i balansen. Ursprungligen var det en praktisk lösning för ekonomisk avkastning, men det kom snart att spela en större roll. »Gästhuset är ämnat både för mina vänner och för betalande hyresgäster. Det har blivit ett sätt att hålla kvar det sociala, även när jag valt att leva ensam på landet.«

Hon beskriver hur gästerna välkomnas av en lugn och harmonisk miljö, där material och färger är nedtonade för att skapa ett stilla lugn. Samtidigt blir de också en del av den lantliga vardagen. De kan plocka ägg från hönsen, bada i dammen eller njuta av lantlivet. För Christine handlar det om att ge sina gäster en paus från vardagen, en chans att uppleva ett liv som många aldrig kommer i närheten av. För dem som följt Christine på Instagram är det svårt att missa gårdens mest säregna detalj – eller snarare invånare.

Tuppen Jacques, en stolt figur som rör sig lika hemtamt i huset som på gårdsplanen, är nästan lika känd som huset självt. Han är ofta med på bild och har blivit en älskad – om än något otippad – del av Christines varumärke. »Jag var orolig i början för att tuppen skulle väcka gästerna vid gryningen. Men de verkar snarare tycka att han är charmig. Han går runt som om han äger stället och har nästan blivit en del av upplevelsen«, säger Christine med ett skratt.

Det kinesiska skåpet i köket är en antik pjäs som Christine flyttat med hem till Sverige.
Det kinesiska skåpet i köket är en antik pjäs som Christine flyttat med hem till Sverige. Den övre sektionen, med utskuret rödcederträ, användes för att förvara färska livsmedel som kött, med mönster som tillät luftcirkulation. Den nedre delen fungerade som en bur för levande höns, en vanlig lösning i kinesiska hem under sent 1800-tal.  Foto: MIKE_KL
Golvet består av mörkbetsade träplankor som ger rummet en varm känsla.
Golvet består av mörkbetsade träplankor som ger rummet en varm känsla. Pläden på sängen är från ­Klippan och ger ­textur till den ­avskalade inredningen. Intill fönstret, som vetter mot dammen, står en gonggong från en antikmarknad i Hongkong, ­ursprungligen avsedd för ­meditation.  Foto: MIKE_KL
Annons