Gammalt och nytt blandas hemma hos en av Sveriges främsta inredare

Gammalt möter nytt – hemma hos inredaren Claes Dalén

Claes Dalén är en av Sveriges främsta inredare. För honom är nyckeln till ett levande hem att blanda gammalt och nytt. Residence hälsade på i hans historiska våning på Östermalm.

Styling Claes Dalén
Annons
Hemma Hos Hemma hos Tove Hammerin och Benjamin Forsman på Hoby kulle
Hemma Hos Hemma hos Tove Hammerin och Benjamin Forsman på Hoby kulle
0:32

På fjärde våningen i huset från 1879 på Engelbrektsgatan i Stockholm bor inredaren Claes Dalén med sin partner Christoffer och taxen Bosse. Här inne råder ett lugn, trots att vi är mitt i centrala Stockholm. Originalstuckatur, stjärnparkett och den unika eldstaden som är halvt kakelugn, halvt kamin, vittnar om husets långa historia.

»Det var anledningen till att vi valde den här lägenheten. När vi kom in slogs vi av alla originaldetaljer och det faktum att vardagsrummet är stort. Jag tycker om att golvet är nött på sina ställen, patina är vackert. Många lägenheter på Östermalm har styckats upp, men den här har kvar sin rymd – även om den också var del av en hel våning som gjordes om till tre lägenheter på 1960-talet«, beskriver Claes, som visar pardörrarna som bevarats trots att det är en vägg och bokhylla där öppningen en gång varit.

Annons
Tavlan på väggen är en tygaffisch från Italien och kommer från Claes fästmans morföräldrar som var dansare. ­
Tavlan på väggen är en tygaffisch från Italien och kommer från Claes fästmans morföräldrar som var dansare. ­Soffan Famna är ­designad av TAF för Svenskt tenn, ­dagbädd, soffbord och puff är av Josef Frank för Svenskt tenn. Mattan i ull och jute är från Knut carpets. Fatet i krom är formgivet av den tyska industridesignern Ingo Maurer.  Foto: Erik Lefvander

»Det påminner om hur det en gång såg ut, man gick genom pardörrarna och kom in hit till salongen, där vi har försökt bevara just den känslan. Det är ett socialt rum där många får plats runt matsalsbordet, och ett egendesignat vägghängt barskåp kan vecklas ut för en aperitif, eller en drink när helgen infinner sig.

»Det är härligt att kunna öppna det på fredag eftermiddag och göra en cocktail. Och så stänger vi ofta på söndagskvällen när helgen är över. Det blir som en ceremoni. Sådant gillar jag.«

Annons
Stolarna i jakaranda är 1960-tal och designade av den danska formgivaren Niels Otto Møller.
Stolarna i jakaranda är 1960-tal och designade av den danska formgivaren Niels Otto Møller. Matbordet Tulip table är designat av den finsk-amerikanska formgivaren Eero Saarinen och gardinerna i siden och ull är från Astrid textiles. Keramiken i fönstret är av den svenska keramikern och konstnären Wilhelm Kåge. Skulpturen i lergods är nutida från Japan och bordslamporna i mässing är vintage.  Foto: Erik Lefvander
Claes Dalén och hans partner Christoffer ­Haeger bredvid den ­unika eldstaden. ­
Claes Dalén och hans partner Christoffer ­Haeger bredvid den ­unika eldstaden. ­Speglarna är egen­designade och skapar ljus i rummet. Pallarna är från Roll & Hill och puffen är från Svenskt tenn. Urnor av Anna-Lisa Thomson och Wilhelm Kåge, gipsskulpturen är 1930-tal, okänd från Norge, och skulpturen i gjutjärn är 1930-tal, av Ingeborg Modin-­Hülphers.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Soffa Famna ,TAF för Svenskt tenn, klädd i sammet, soffbord i almrot, Josef Frank för Svenskt tenn, och mattan i ull och jute är från Knut carpets. Fat i krom, Ingo Maurer.
Soffa Famna ,TAF för Svenskt tenn, klädd i sammet, soffbord i almrot, Josef Frank för Svenskt tenn, och mattan i ull och jute är från Knut carpets. Fat i krom, Ingo Maurer.  Foto: Erik Lefvander

Från mäklare till inredningsdesigner

Att Claes skulle bli inredningsdesigner var inte helt givet. Han läste ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm och visste inte vad han skulle göra när utbildningen var slut. Det var hans extrajobb på en mäklarfirma som fick honom att till slut välja sin passion.

»Jag har alltid tyckt att det har varit väldigt roligt med lägenheter. Redan när jag pluggade under ekonomiutbildningen renoverade jag lägenheter till mig själv och familjen. Jag bytte lägenheter ofta för att jag tyckte att det var en rolig process. Men samtidigt har hemmet alltid varit väldigt viktigt för mig. Så jag förstod ganska tidigt att jag inte kan få utlopp för all min kreativitet genom att byta hem en gång om året eller vartannat år. Jag behövde göra det här på ett annat sätt. För åtta år sedan startade jag min firma. Det var faktiskt några kursare som gav mig förtroendet att renovera och inreda deras nya våning. Sedan dess har det fortlöpt med rekommendationer«, säger Claes.

Annons

I dag delar han kontor med arkitekten Pierre-Emmanuel Vial vilket gör att de kan ta sig an mer omfattande projekt. »Det gör att jag kan fokusera ännu mer på de bitar jag verkligen vill jobba med och tycker är roligast. Som färg, form, material. Den lösa inredningen och den fasta, men jag behöver inte rita allt i samma utsträckning.«

Stolarna i jakaranda är 1960-tal och designade av den danska formgivaren Niels Otto Møller, matbord Tulip table, Eero Saarinen, och vasen i tenn och mässing är ­1930-tal, Estrid Ericson för Svenskt Tenn. ­Fruktfat i brons, Sjöström antik.
Stolarna i jakaranda är 1960-tal och designade av den danska formgivaren Niels Otto Møller, matbord Tulip table, Eero Saarinen, och vasen i tenn och mässing är ­1930-tal, Estrid Ericson för Svenskt Tenn. ­Fruktfat i brons, Sjöström antik.  Foto: Erik Lefvander
Lampfoten är 1960-tal och designad av den danska keramikern Knud Basse, och tobaksburken i gjutjärn kommer från Näfveqvarns bruk.
Lampfoten är 1960-tal och designad av den danska keramikern Knud Basse, och tobaksburken i gjutjärn kommer från Näfveqvarns bruk. Vitrinskåpet i ek och spegelglas med antika och nutida glas är ­egendesignat, ­kopparna är från ­Hermès, kaffesetet i silver är 1930-tal från Frankrike och inköpt på Mercanti design.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Claes Dalén gjorde om barnrummet till ett praktiskt ­dressingroom.
Claes Dalén gjorde om barnrummet till ett praktiskt ­dressingroom. ­Garderoberna i spegel­glas och betsad ek är ­egendesignade och pallen, okänd från Stockholms ­auktionsverk, i svart lack bryter av den annars mjuka inredningen. ­Kläd­hängaren i mässing är 1940-tal från Italien.  Foto: Erik Lefvander

Strävar efter att blanda gammalt och nytt

Om det så är en villa i Djursholm, ett hus i skärgården, en våning på Östermalm eller ett projekt som det pågående villaprojektet i Malmö, strävar han alltid efter att få kunden att blanda gammalt och nytt. »Den ena aspekten handlar så klart om miljön. Om man kan få ner konsumtionen så mycket som möjligt genom att återanvända saker, är det så klart väldigt bra. Och sedan blir det helt enkelt inte ett lika levande och unikt hem med enbart nya saker.«

Annons

Själv älskar Claes att besöka auktioner, antikmässor och antikaffärer både i Sverige och utomlands, men även online. Varje möbel och detalj i hans hem har en historia. »Det är min passion att samla på gamla saker. Till den här lägenheten tog vi mycket av det vi har köpt och ärvt under åren. De vackraste hemmen är sådana där någon har bott länge och samlat på sig saker under olika delar av sitt liv och också under olika epoker med olika influenser. Att försöka återskapa en sådan känsla i mina projekt, även om vi börjar med ett helt tomt hus, är en viktig del för mig. Och det kan man inte göra utan att blanda gamla saker med nya i olika stilar och olika utryck.«

När det gäller material älskar Claes natursten, marmor, trä och olackerade metaller, sådant som åldras med värdighet. »Jag gillar när mässingen patineras och blir mörk och att den blir oregelbunden. Man ser vilka knoppar man har använt lite mer än andra«, säger han.

Annons
Garderoberna i betsad ek med spegelglas är egen­designade.
Garderoberna i betsad ek med spegelglas är egen­designade.  Foto: Erik Lefvander
I stället för att lägga in nya trägolv valde Claes Dalén en heltäckningsmatta. Sängborden i palisander och rotting är designade av den danska formgivaren ­Severin Hansen under 1960-talet. Lampfoten är ­1930-tal och designad av den svenska keramikern ­Anna-Lisa Thomson för Upsala-Ekeby, fatet är formgivet av Stig Lindberg, silverföremålen är från Venedig och spegeln i mässing är Swedish modern.
I stället för att lägga in nya trägolv valde Claes Dalén en heltäckningsmatta. Sängborden i palisander och rotting är designade av den danska formgivaren ­Severin Hansen under 1960-talet. Lampfoten är ­1930-tal och designad av den svenska keramikern ­Anna-Lisa Thomson för Upsala-Ekeby, fatet är formgivet av Stig Lindberg, silverföremålen är från Venedig och spegeln i mässing är Swedish modern.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Dagbädd, golvlampa och soffbord är av Josef Frank för Svenskt tenn. Spegeln är 1930-tal inköpt på Sjöström antik.
Dagbädd, golvlampa och soffbord är av Josef Frank för Svenskt tenn. Spegeln är 1930-tal inköpt på Sjöström antik.  Foto: Erik Lefvander

Alla val är gjorda med omsorg

Trots att ingen totalrenovering behövdes av lägenheten – badrummet är till exempel kvar i befintligt skick för att inte slösa på resurser – gick Claes Dalén över varje yta. Ett extrarum har blivit ett dressingroom med platsbyggda garderober i betsad ek, som också finns i hallen, bland annat i form av ett praktiskt skoskåp. Allt, inklusive de egenritade elementskydden, är sömlöst integrerat och smälter in i helheten.

Balkongen i gjutjärn som vetter mot gatan är Claes favoritplats. Den ger en känsla av Paris mitt i Stockholm, beskriver han, med utsikt mot den myllrande staden. »Det är många som gillar balkongen mot gården för att det är lugnt och lite avskilt, men jag gillar utsikten. Åt ena hållet ser vi Humlegården, Hötorgsskraporna och Kungstornen, och åt det andra Lill-Jans plan, Lill-Jansskogen och KTH. Jag älskar att sitta där och se ner på stadslivet och höra trafiken. Jag gillar också att se de vackra fasaderna mittemot. På kvällarna är det jättevackert – många har väldigt trevligt inrett i lägenheterna mittöver. Det är lite som att titta in i ett dockhus.«

Annons
Återbruk är viktigt i alla led för Claes Dalén, det gamla köket monterades ner och köptes av en person som skulle inreda en gård i Småland.
Återbruk är viktigt i alla led för Claes Dalén, det gamla köket monterades ner och köptes av en person som skulle inreda en gård i Småland. Vasen i tenn och ­mässing är 1930-tal och formgiven av Estrid Ericsson för Svenskt tenn. Fruktfat i brons, Sjöström antik, tobaksburken i Kolmårdsmarmor är 1800-tal från Sverige och skålen i stengods är formgiven av Wilhelm Kåge. Kaklet är handgjort, från Stiltje, och ­bänk­skivorna är antikhamrad svart granit.  Foto: Erik Lefvander
Barskåpet av rot, spegel och mässing är egendesignat.
Barskåpet av rot, spegel och mässing är egendesignat. Bänken är av Josef Frank för Svenskt tenn, golvlampan av den finska formgivaren Alvar Aalto för Artek och sidobordet i krom är från Hay.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Annons