Kika in hemma hos Ellen Westöö – pampiga direktörsvillan i Bromma
En lång resa till Asien blev till ett företag med produkter i rotting och tygrester. Vi tittar in hemma hos en av grundarna till The Straw Studio.
Det är inte varje dag en sitter på en loggia, ni vet, en äkta loggia med skugga, skulpterade pelare och vindpustar och fågelsång i en trädgårdsstad. Vi befinner oss i Bromma, men tankarna driver snabbt till Italien i en annan tid eller till eftermiddagar i sommarhus vid Finska viken före kriget och till Graham Greenes romaner där tjänstemän pustar med drinkar i korgmöbler.
Just där, i fantasins loggia hittar vi tillbaka till verkligheten hemma hos Ellen Westöö som driver inredningsföretaget The Straw tillsammans med Caroline Ranås.
The Straws uppmärksammade korgmöbler
Under det senaste året har The Straw fått uppmärksamhet för sina korgmöbler, framför allt en solstol, The original foldable sunbed, en näpen möbel mellan bädd och stol, utan ben och bra att bära med sig. Det har folk gjort; i skrivande stund är solstolen utsåld och spridd till sommarstugor, poolkanter och stränder.
The Straw säljer också picknickstolar, en sänggavel, keramik, inredningsgrejor, ljusstaksstatyer och andra saker i en rejäl, fantasifull och vacker hantverksstil. The straw föddes ur resande. För några år sedan gjorde Ellen, hennes man Henrik och deras då två små barn, en lång resa i fem månader till Australien, Nya Zeeland och Bali. Där stannade de länge. »Vi såg svindlande fint hantverk i en avskalad, nästan nordisk stil, mixad med rottingmöbler.« Först ville Ellen och Henrik bara köpa saker med sig hem, men så kom idén att göra produkter som passar i Sverige. De pratade, hittade produkter.
Det togs fram prover. Ett år senare var Ellen tillbaka på Bali, skaffade en agent och drog i gång. Den lilla solstolen fanns på Bali redan på femtiotalet, men den behövde göras om, bli mer robust och anpassas tlll nordiskt klimat. Snart kommer nog kopiorna att dyka upp, tror Ellen. »Jag tror knappast att de kommer att kunna vara mycket billigare än våra stolar, i så fall måste de tumma på kvaliteten och det gör inte vi.«
Så har pandemin påverkat verksamheten
Caroline Ranås gör formgivningen och allt grafiskt jobb, Ellen tar hand om resten. Det sänds skisser på nya rottingmöbler. Under pandemin har kontakten med Bali skötts med videokonferens – bra för klimatet, men Ellen saknar närkontakten. Det är familjeägda fabriker och verkstäder, där kvinnorna oftast driver verksamheten medan männen utför själva hantverket. Ellen har sett tillverkningen. Stolsramarna görs först, sedan binds de slanka, repliknande slanorna till möbler. Grunden i The Straw är att företaget försöker vara så hållbart det går i alla led, helst närproducerat och av ekologiska material. Transporterna av möbler och föremål från Bali drar koldioxid, men det går att klimatkompensera. The Straws textilier produceras i Sverige, av företaget Fabrikörerna som satsar på inhemsk sömnad och samtidigt ger nyanlända jobb och hjälp att komma in i samhället. Kompetensen är hög.
»Vi frågade olika textilföretag efter spilltyger och felaktigt infärgade textilier som bara ligger överblivna. Nu tar vi hand om det och gör nya produkter, till exempel vår textilsnäcka«, säger Ellen Westöö.
Gör inga "Instagram-hem"
The Straw har fått mycket förfrågningar om inredningsjobb och för några månader sedan startade Ellen och Carolin The Straw Studio, som gör inredningar. Önskemålen är ganska olika, men vanligt är att hemmet inte ska se ut som ett »Instagram-hem«.
»Kunderna vill att det ska synas att vi har tittat lite längre, har grävt ett lager till och kommit bortom det vanligaste.« Just nu jobbar Ellen med villor i Djursholm, Mälarhöjden och i en våning på Strandvägen.
»Vissa kunder är bestämda, ’så här ska det vara, så här ska det inte vara’, medan andra har sett mitt Instagram och ger mig fria händer. Det är ett jätteansvar och väldigt roligt att kunna få ta mitt inredningsintresse vidare till andra hem.«
Intresset för inredning kommer från mamma
Ellen Westöö har alltid varit intresserad av att inreda. »Det kommer nog från min mamma som mixar stilar och älskar att gå på loppisar och auktioner.« När Ellen var liten, under uppväxten i Mälarhöjden, följde hon ofta med på mammans pryljakter. De gör det tillsammans ännu i dag. »Vi drar på loppisturnéer till våra favoritställen i Skåne.« Mamman hittar också äldre saker till The straws butik.
Ellen Westöö
Ålder: 38 år.
Bor: Äppelviken med sin man Henrik Westöö och tre barn, Vera, 8, Morris, 5, och Vince, 1,5 år.
Gör: Grundare av inredningsföretaget The straw (@thestrawstudio) som hon startat ihop med Caroline Ranås.
Aktuell med: Nytt erbjudande med inredningstjänster för privatpersoner och företag.
The Straws höst- och vinternyheter med julstjärna och ljusstakar.
»Grunden i vår stil är att jag inte köper allting nytt på ett bräde. Jag gillar att samla, plocka med mig, byter ut och byter plats. Hemmen ska ändras hela tiden. Det ska aldrig bli riktigt klart.«
Satsar mycket på återbruk
Kunderna kan vilja att hemmen ska bli färdiga med en gång, men Ellen vill att det ska ta tid och bli riktigt bra i stället. »Jag gillar att återbruka och återanvända. Allt kanske inte går att köpa här och nu, men jag har många bevakningar på möbler på auktionshusen.« Hon har sin bakgrund som jurist. Efter några år på advokatbyrå släppte hon det jobbet. ”Jag har med mig nyttiga saker från juridiken”. Sedan arbetade hon på PR-byrån Jung relations, med allt från varumärkesbyggande till klassisk PR. Efter tio år var det dags att byta. När hon hade startat The straw under sin senaste föräldraledighet sa Ellen upp sig. »Det var roliga år på Jung, men jag ville göra något eget.«
Villa Jaeger i Downton Abbey-stil
Huset heter Villa Jaeger och byggdes 1918. Det är en stilig byggnad i romantisk tjugotalsklassicism, med smårutiga fönster och takens antydda kinesiska linjer. Huset uppfördes för Friedrich Jaeger, en av grundarna till Elektriska AB Volta som tillverkade elapparater och är mest känt för sina dammsugare.
Villan byggdes antagligen för både familjen Jaeger och Volta-representation, med stora rum på bottenvåningen, härliga parkettgolv, öppen spis och fabrikörens herrum, som nu är arbetsrum med väggfasta bohyllor. Det lär ha funnits en mathiss i huset, kanske från ett kök i källaren i Downton Abbey-stil. Arkitekt är Edvin Engström (1890–1971) en av de osjungna, makalöst flitiga folkhemsritarna under 1900-talets första hälft.
Han har ritat 5000 småhus i Stockhomsområdet och är något av en Brommatraktens hemarkitekt. I Äppelviken har han ritat hundra hus och även de flesta kåkarna i Södra Ängby. Villa Jaeger ritade han som 28-åring, redan innan han hade tagit examen som arkitekt. Det har varit många husägare här genom åren. Huset har hyrts ut, ambassader har huserat sin personal här och alla som levt i villan har nog suttit på loggian.
Så resonerade Ellen kring renovering vid inflytt
Familjen Westöö flyttade från Odenplan till Bromma för fem och ett halvt år sedan. Husets skick var fint, men ytskikten inomhus har målats. Köket var skruttigt, men det var bara bra. »Det är svårt att slänga ut ett nytt kök. Det är inte hållbart på något sätt.« Sovrum på övervåningen. Åttaåringen har just flyttat upp på den nyinredda vinden. För en tid sedan var källaren fylld av rottingmöbler och krukor. »I dagsläget gör vi allt: design, produktutveckling, inredningsuppdrag, packar i vårt lager. Nu har sakerna flyttats till ett närbeläget lager och en anställd tar hand om packningslogistiken. Vi går dit två gånger i veckan och packar och skickar.«
Förfrågningar om The Straws produkter kommer också från Europa, men Ellen och hennes företag mäktar ännu bara med den svenska marknaden. Det har varit en lysande start. Nu väntar nya uppdrag. »Det är kul när ens hobby kan bli det jag jobbar med. Det har jag drömt om«, säger Ellen lyckligt, med iPaden i nypan, i skuggan på fabrikör Jaegers gamla loggia där det säkert drogs upp drömlika planer för hundra år sedan.