Klärobskyr på Östermalm
Entreprenören och konstnären Madeleine Engelbert utgick från hur det naturliga ljuset varierade i olika rum när hon inredde lägenheten på Östermalm i Stockholm.
Under 2000-talets första decennium rymde den ljusa sjurummaren nära Karlaplan i Stockholm redaktionslokalerna för en av landets större veckotidningar. Men sedan augusti 2013 har layoutbord och produktprover ersatts av ett urval av samtida inredningsdesign och moderna möbelklassiker. På väggarna hänger målningar och fotokonst i stället för sidbryt, och stressade redaktörer med koffeinpåslag har fått ge plats åt entreprenören och konstnären Madeleine Engelbert, barnen Elvira och Adrian och hunden Nikita.
Madeleine Engelbert
Ålder: 49 år.
Familj: Barnen Elvira och Adrian. Hunden Nikita.
Aktuell med: Utställning med målningar och skulptur i Stockholm senare i år.
Fastigheten är ett av bostadsutvecklaren Oscar properties tidiga projekt. Som i flera andra av företagets ombyggnationer – Luma, Läderfabriken och Industriverket för att nämna några – har man sparat karaktäristiska element i den äldre arkitekturen. I det här fallet handlar det om vackra sekelskiftesdetaljer: höga golvsocklar, lister kring de djupa fönsternischerna, spegeldörrar och rosetter i taket.
Entrén från trapphuset leder in i en rund hall med öppningar mot ett öppet kök, mot ett tv-rum och mot en korridor med sovrum och badrum. Platsbyggda bokhyllor följer de svängda väggarnas kurvor. »Planlösningen med en social del närmast entrén och en korridor bort mot den privata delen fungerar väldigt bra«, säger Madeleine.
Dynamiken mellan ljust och mörkt
En annan bonus är mathissen ner till restaurang Broms, en bistro som öppnade i husets gatuplan när ombyggnationen var klar. »När huset stod färdigt fanns ju inte Foodora och Uber, så mathissen har använts flitigt.« Eftersom våningen ligger i ett hörn av huset och dessutom har rum in mot gården strömmar dagsljuset in från fönster i tre väderstreck. Alla rum är ljusa utom hallen och korridoren, som inte har några fönster. Madeleine förstärkte dynamiken mellan hemmets ljusa och mörkare delar när hon färgsatte de olika rummen. »Jag valde att följa den lite mörkare färgsättningen på snickerierna i hallen och på Kvänumköket när jag målade korridoren. Det blir lite mer ombonat med mörka väggar och extra effektfullt om man sätter upp konst. Det kan bli lite sjukhuskorridor med konst på vita väggar. I sovrummet bytte jag till en mjukare vit kulör än den ursprungliga och i barnens rum är det mer färg.«
Personlig touch
Inredningen fick växa fram i sin egen takt, berättar Madeleine. »Jag hade ingen målbild utan har plockat upp saker under resans gång. Det är sådant som jag gillar, antikt och nytt om vartannat. Även om det är en sekelskiftesvåning så är helheten modern. Köksbordet är Hans J. Wegner och lampan ovanför är från Lindsey Adelman. Det är inte bara en lampa utan nästan som ett konstverk.«
Flera av möblerna, som fåtöljerna i tv-rummet och nattduksbordet i sovrummet, har fått en personlig makeover av Madeleine och en hel del av konsten i våningen är hennes egen. De kreativa impulserna kommer snabbt och lätt. Efter en kort period på juristprogrammet på Stockholms universitet bytte Madeleine till London college of fashion. Modeintresserade kanske känner igen hennes namn från varumärket Deitas, som hon startade tillsammans med en väninna. »Vi fanns bland annat på Nathalie Schuterman och på Net-a-porter. Jag hade den kreativa rollen, men har sålt min del i företaget. Jag har gjort smycken till Engelbert också.«
Efter försäljningen tog hon ett sabbatsår och började plugga konst. »Även om jag älskar mode och allt runt omkring så var det just själva skapandet som jag gillade och därför ville jag utveckla den sidan lite mer. I skolan fick man prova olika former och tekniker och utveckla sig själv och sin egen stil. Tanken var inte att det var något som jag skulle jobba med, det var mer något jag gjorde för min egen skull. Men nu har jag hållit på sedan 2015.«
Madeleine arbetar med både med skulptur – mestadels stengods men även avgjutningar i betong och alabastergips – och målningar i olja och akryl. Valet av teknik styrs av vad hon vill göra. Motiven är alltid abstrakta, mjuka och släta former och kontrasterande färger.
När det här skrivs har Madeleine nyligen sålt lägenheten och befinner sig i Los Angeles. En av anledningarna är att få möjlighet att arbeta med en utställning som ska visas i Stockholm senare i år, hennes första officiella utställning. Tiden är än så länge inte spikad och inte heller exakt vad hon ska visa. »Det är en pågående process. Jag har inriktningen klar, det blir både skulptur och måleri. Jag har jobbat mest med skulptur men jag gillar kombinationen att uttrycka mig både två- och tredimensionellt. Men vilka arbeten det handlar om är inte riktigt klart.«
Många av verken i utställningen är inspirerade av ett besök vid Lake Powell, en gigantisk vattenreservoar vid Coloradofloden, berömd för sina spektakulära rundade klippformationer. Madeleine var på en resa med vänner och kom dit utan att veta vad som väntade. »Det var så häftigt. Jag inspireras mycket av natur, landskap, former och musik.«