Flödande rum på östermalm

Den tröskelfria Östermalmslägenheten – signerad inredningsarkitekten Kajsa Melchior – bjuder på ett otroligt flöde, ­med magiska materialval och ­mycket ovanliga ­detaljer.

Annons
Kika in i modestylistens hem på Lidingö med en touch av Los Angeles
Kika in i modestylistens hem på Lidingö med en touch av Los Angeles
0:55

Den Stockholmsbaserade inredningsarkitekten och konstnären Kajsa Melchior ligger bakom inredningen av denna häpnadsväckande lägenhet på Östermalm i Stockholm. Huset byggdes mellan 1903 och 1905 av Hagström och Ekman. Byggmästare var Ivar Ekström och kunden var då LJ Nordström och Pelle Jansson. Huset är byggt i jugendstil och lägenheten är på 180 kvadratmeter och bebos av ett ungt par med kreativa yrken. Kajsa fick stort svängrum för att genomföra ombyggnationen. Planlösningen ändrades och köket flyttades till mitten av lägenheten.

Annons
På golvet en italiensk sten ihop med den svenska kolmårdsmarmorn och märk väl att golvet helt utan tröskel möter det massiva valnötsgolvet i köket.
På golvet ligger en italiensk sten ihop med den svenska kolmårdsmarmorn (den enda som inte är från det italienska stenbrottet) och märk väl att golvet helt utan tröskel möter det massiva valnötsgolvet i köket. Det finns inte en enda tröskel i lägenheten, en detalj Kajsa arbetade hårt med att få till och som gör så ­mycket för den mjuka rörelsen ­genom våningen.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Köksön ­samlingsplats och ­fokuspunkt i hjärtat av köket, som det primära sociala utrymmet.
Köksön blev en stor ­samlingsplats och ­fokuspunkt. Placerad i hjärtat av köket, som också intar en central position i lägenheten som det primära sociala utrymmet.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Annons

»Kunden önskade att köket skulle placeras centralt och att det skulle finnas en stor köksö. Jag tror att det var därför det kändes mest naturligt att börja där. Jag designade köksön, och därefter föll resten av designvalen på plats på ett naturligt sätt«, säger Kajsa. »För några år sedan hade jag turen att besöka det italienska stenbrottet Luce di Carrara. Det var under den resan jag fick se den fantastiska stenen rosso luana (röd måne). Det var som att betrakta en enorm Monet-målning! Stenen var inte relevant för det projektet jag arbetade med då, men sedan dess har den hållit sig kvar i mitt minne i väntan på det rätta tillfället. Röda månen var som skapad för denna köksö. Den tog verkligen plats i rummet som ett centralt fokus för hela lägenhetens färgpalett. Alla färger jag sedan använde i projektet sipprar ut i rummen, mer eller mindre subtilt, från denna pjäs.«

Stengolvet i hallen fortsätter med samma mönster ut på en balkong och tröskellöst in på gästtoaletten.
Stengolvet i hallen fortsätter med samma mönster ut på en balkong och tröskellöst in på gästtoaletten, också den med direkt anslutning till entrén.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Annons
Matsalen har en välvd fasadvägg med en specialbyggd sittyta som en inramning av rummet. social sittplats . Klotfötter och stora välvda sekelskiftesfönster.
Matsalen har en välvd fasadvägg som Kajsa ville framhäva genom att ge den en specialbyggd sittyta som dessutom fungerar som en inramning av rummet. Det är en social sittplats innan eller efter en middag, som ger god kontakt med gatulivet utanför. Klotfötterna är återkommande, för att skapa lätthet, men också för att ge en modern kontrast till de stora stora välvda sekelskiftesfönstren bakom.  Foto: Henrik Lundell, HLVM

Tidsenliga referenser

Den gamla serveringsgången som låg vid det tidigare köket behölls dock för att inte kapa alla historiska band bakåt. Och Kajsa arbetade fram ett speciellt flöde i denna privata del som kom att bli hennes favorit. Här slogs fyra rum ihop, badrum, sovrum, tvättstuga och dressing room landade i princip i samma rum, som Kajsa kallar för ›kammaren‹. Placeringen av badkaret i den gamla serveringsgången blev ett sammanhållande element, ett slags knutpunkt mellan de andra enheterna, men också en stor utmaning på grund av alla regleringar kring badrum. Kajsa betonar flera gånger att samarbetet med kunderna var mycket positivt.

Annons
sängen i sovrummet. Väggarna är i stucco lustro och sänggavel och hyllor ovan är specialritade för projektet.
Detalj från ­sängen i sovrummet. Väggarna är i stucco lustro och sänggavel och hyllor ovan är specialritade för ­projektet. De mjuka linjerna kommer igen för att lätta upp den tyngre karaktären av mycket sten i inredningen.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Massivt marmor badkar länkar samman rummen från stenbrottet Luce di ­Carrrara. Unik natursten.
Ett massivt marmorkar länkar samman rummen och är det första ­besökaren ser i lägenhetens privata del, ­oavsett om kammaren beträds från köket eller vardags­rummet. Badkaret är hugget efter ritning i stenbrottet Luce di Carrrara. All sten i ­projektet kommer från samma brott – både teckning och kulör är varierande och unik i all natursten.  Foto: Henrik Lundell, HLVM

»Ett bra samarbete bygger delvis på en bra balans mellan omsorg och förtroende. Kundens vilja att skapa något unikt och personligt tycker jag återspeglas i det här projektet genom några stora beslut, där badkaret var ett sådant exempel. Men paret gick också med på en handgjord målning i kalkfärg i vardagsrummets tak. Vardagsrummet är väldigt stort och har en generös takhöjd. Rummet är ljust och lätt då det tjänar som passage mellan sovrum och matsal, samtidigt som det är lägenhetens mysrum med eldstad, mjuka soffor och tv. Jag ville hjälpa till att höja blicken, ett knep som gör en bra takhöjd ännu bättre. Det är även ett rumsligt verktyg som kan användas för att ›stanna upp‹, ett nödvändigt grepp bland de i övrigt mer rörelsefrämjande komponenterna.«

Annons
Eldstaden, modern klassisk marmorn och sekelskifteskaraktär. Soffan är Camaleonda från BB Italia.
Målningen av dekormålaren Tea Nyström på Nydeco.
Eldstaden, vars rökkanal drogs fram från en igenmurad kanal en bit bort, fick ett modernt uttryck som kontrast till den klassiska marmorn och övriga rumselement med tydlig sekelskifteskaraktär. »Jag ville skapa ett krispigt avbrott, ett effektivt sätt att lyfta fram skönheten i respektive rumselement«, säger Kajsa. Soffan är Camaleonda från BB Italia. Målningen är i design av Kajsa och utförd av dekormålaren Tea Nyström på Nydeco.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Eldstaden i sten från Luce di Carrara. Massivt valnötsgolv från Stombergs, specialritat.
Eldstaden i sten från Luce di Carrara. Massivt valnötsgolv från Stombergs, specialritat av Kajsa.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Annons

För Kajsa är just flödet genom lägenheten och de tröskelfria mötena av de avancerade materialen det som får projektet att bli till något utöver det vanliga. »Ibland flyter materialen in i varandra, ibland uppstår mer plötsliga möten. Idén om rörelse mellan material och rum gjorde att många färg- och materialbeslut föll på plats. Från det pulserande, mer färgglada köket i mitten, in i den mer lugna privata delen med kammaren, vidare genom vardagsrummet och hela vägen in till arbetsrummet.«

Bordet är designat av Aldo Tura. Vasen är från LagunaB. Golvet är i massiv valnöt som lagts i diagonalruta med skiftande träriktning.
Bordet är designat av Aldo Tura. Vasen är från LagunaB. Golvet är i massiv valnöt som lagts i diagonalruta med skiftande träriktning.  Foto: Henrik Lundell, HLVM
Annons
garderoberna i sovrummet vilar på stenklot. Dels för att lätta upp den massiva kroppen av garderober, dels för att lösa de många tröskelfria mötena som finns i ­kammargolvet mellan yllematta och sandsten.
En del av garderoberna i sovrummet vilar på stenklot. Dels för att lätta upp den massiva kroppen av garderober, dels för att lösa de många tröskelfria mötena som finns i ­kammargolvet mellan yllematta och sandsten.  

Publicerat 11 mars 2024
Annons