Flödande rum på östermalm
Den tröskelfria Östermalmslägenheten – signerad inredningsarkitekten Kajsa Melchior – bjuder på ett otroligt flöde, med magiska materialval och mycket ovanliga detaljer.
Den Stockholmsbaserade inredningsarkitekten och konstnären Kajsa Melchior ligger bakom inredningen av denna häpnadsväckande lägenhet på Östermalm i Stockholm. Huset byggdes mellan 1903 och 1905 av Hagström och Ekman. Byggmästare var Ivar Ekström och kunden var då LJ Nordström och Pelle Jansson. Huset är byggt i jugendstil och lägenheten är på 180 kvadratmeter och bebos av ett ungt par med kreativa yrken. Kajsa fick stort svängrum för att genomföra ombyggnationen. Planlösningen ändrades och köket flyttades till mitten av lägenheten.
»Kunden önskade att köket skulle placeras centralt och att det skulle finnas en stor köksö. Jag tror att det var därför det kändes mest naturligt att börja där. Jag designade köksön, och därefter föll resten av designvalen på plats på ett naturligt sätt«, säger Kajsa. »För några år sedan hade jag turen att besöka det italienska stenbrottet Luce di Carrara. Det var under den resan jag fick se den fantastiska stenen rosso luana (röd måne). Det var som att betrakta en enorm Monet-målning! Stenen var inte relevant för det projektet jag arbetade med då, men sedan dess har den hållit sig kvar i mitt minne i väntan på det rätta tillfället. Röda månen var som skapad för denna köksö. Den tog verkligen plats i rummet som ett centralt fokus för hela lägenhetens färgpalett. Alla färger jag sedan använde i projektet sipprar ut i rummen, mer eller mindre subtilt, från denna pjäs.«
Tidsenliga referenser
Den gamla serveringsgången som låg vid det tidigare köket behölls dock för att inte kapa alla historiska band bakåt. Och Kajsa arbetade fram ett speciellt flöde i denna privata del som kom att bli hennes favorit. Här slogs fyra rum ihop, badrum, sovrum, tvättstuga och dressing room landade i princip i samma rum, som Kajsa kallar för ›kammaren‹. Placeringen av badkaret i den gamla serveringsgången blev ett sammanhållande element, ett slags knutpunkt mellan de andra enheterna, men också en stor utmaning på grund av alla regleringar kring badrum. Kajsa betonar flera gånger att samarbetet med kunderna var mycket positivt.
»Ett bra samarbete bygger delvis på en bra balans mellan omsorg och förtroende. Kundens vilja att skapa något unikt och personligt tycker jag återspeglas i det här projektet genom några stora beslut, där badkaret var ett sådant exempel. Men paret gick också med på en handgjord målning i kalkfärg i vardagsrummets tak. Vardagsrummet är väldigt stort och har en generös takhöjd. Rummet är ljust och lätt då det tjänar som passage mellan sovrum och matsal, samtidigt som det är lägenhetens mysrum med eldstad, mjuka soffor och tv. Jag ville hjälpa till att höja blicken, ett knep som gör en bra takhöjd ännu bättre. Det är även ett rumsligt verktyg som kan användas för att ›stanna upp‹, ett nödvändigt grepp bland de i övrigt mer rörelsefrämjande komponenterna.«
För Kajsa är just flödet genom lägenheten och de tröskelfria mötena av de avancerade materialen det som får projektet att bli till något utöver det vanliga. »Ibland flyter materialen in i varandra, ibland uppstår mer plötsliga möten. Idén om rörelse mellan material och rum gjorde att många färg- och materialbeslut föll på plats. Från det pulserande, mer färgglada köket i mitten, in i den mer lugna privata delen med kammaren, vidare genom vardagsrummet och hela vägen in till arbetsrummet.«