Studio Escapist har skapat ett hem med filmisk kvalitet
Våningen på Floragatan är som klippt och skuren ur en av Tom Fords mytiska filmscener. Bakom projektet ligger prisade Studio Escapist, som tidigare i höstas belönades med titeln Årets inredare under Residence Stora Formpris 2024.
Frihet gör de bästa jobben. Här i en våning på Floragatan på Östermalm i Stockholm har Studio Escapist fritt och obundet skapat ett hem med filmisk kvalitet, som en scen i en av Tom Fords filmer med ljus silande genom gardiner i en stadsvåning. Kameran sveper över eleganta ytor och linjer, en vision av förtätad lyx.
»De projekt som blir finast är de där vi slipper kompromissa. Floragatan är en favorit, just för att våra beställare gav oss fria händer. Vi har kunnat arbeta fram ett formspråk som vi helt står bakom«, säger Michaela Hemlin som driver Studio Escapist tillsammans med Elin Martin. Studion har under de senaste åren genomfört en rad stiliga projekt, främst privata hem, men även butiker, kontor och hotellinredningar, nu senast till Stockholm stadshotell, som snart blir en hotspot på Söder.
Öppnade upp det råddiga hemmet
Det är som om Floragatan själv kräver en hög nivå också bakom fasaderna. Här ovanför Humlegården byggdes på 1870-talet en villastad med trädgårdar. Kvarteren låg dock för nära centrum och de flesta villorna föll offer för den växande, hungriga stenstaden. Husen revs och mer lönsamma flerbostadshus byggdes i olika stilar och tider, från nyklassicism till funkis och brutalism. Några villor har överlevt, de flesta är ambassader i dag. Lägenheten på 120 kvadratmeter ligger i ett hus ritat 1942 av Sture Frölén, en flitig doldis. Rummen hade byggts om och lägenheten präglades av prång och mörka korridorer.
Studio Escapist
Namn: Elin Martin och Michaela Hemlin.
Gör: Driver inrednings- och arkitektbyrån Studio Escapist.
Bor: Stockholm.
Aktuella med: Inredning för nya Stockholm stadshotell.
»Jag älskar planlösningar och att skissa fram lösningar, öppna upp och ta ner väggar«, säger Michaela. Elin fyller i: »Vi jobbar snabbt, skissar och drar upp en känsla.«
Det enda kravet här var två badrum, resten var fritt fram för de två eskapisterna. Det behövdes blickar utifrån, några snitt, en del justeringar. Nya passager gjorde att det råddiga hemmet öppnades upp. »Det gick plötsligt att andas i rummen. Att bara kunna röra oss i nya riktningar var underbart. När sedan snickerierna och golvet var på plats, då lyfte alltihop«, berättar Michaela entusiastiskt.
Escapist förvandlade lägenheten till en totalmiljö. Från ingång till fönster drar en tio meter lång passage mot ljuset. Titta på golvet: italiensk ek, lagd i smala ribbor som en parkett som flyter från hallen och vidare ut i vardagsrummet. Inredningssnickerierna är tillverkade i lönn som har en gulaktig ton. Det är där studions fingertoppskänsla visar sig, i valet av oväntade material som passar till just denna miljö. Elin och Michaela gillar trä och det präglar de flesta av deras uppdrag. Trä med olika strukturer och mönster, mahogny, ceder, masurbjörk. »Vi har använt al i några butiker. Det påminner om päronträ med en otrolig rosa ton.«
Nytt möter gammalt
Paret som skulle bo på Floragatan insåg att rummen behövde möbler som anslöt till stämningen och lät Elin och Michela välja. »Det kan lätt hända att kunder sätter in sina egna möbler och det kan förvanska helheten.« Hela möblemanget byttes ut. Uppdraget växte och Studio Escapist kunde bygga upp en palett av spännande möbler, både egenritade och antika. Det är viktigt att blanda in äldre saker och detaljer i det moderna, för att ge djup och personlighet åt inredningen. En spegel längs hela vardagsrumsväggen, ett trick från barocken, ger en drömlik atmosfär i vardagsrummet.
Elin och Michaela träffades på bostadsföretaget Oscar Properties. Elin är utbildad ekonom. Efter gymnasiet praktiserade hon på ett inrednings- och arkitektkontor i New York i ett år, kom hem, pluggade ekonomi. Efter studierna började hon jobba på ”OP”, marknadsförde och paketerade projekt, men kom mer och mer att arbeta med inredning. Showroom byggdes och lägenheter som skulle säljas inreddes. Elin kånkade möbler från lya till lya och stortrivdes.
Michaela hade tidigare bott i Milano och pluggat inredningsarkitektur. Hon kom hem och började som inredningsarkitekt på Oscar Properties designavdelning. »Alla interiörkoncept gjordes in house. Det blev mycket genomarbetat.« Bostadsföretaget fick på 00-talet en tydlig profil med luxuösa nybyggen i Stockholms innerstad, ofta i konverterade industrifastigheter. När företaget på 2020-talet gick sämre krympte kontoret. »Vi var absolut sist kvar och flyttade ihop våra platser.«
Idén föddes av sig själv: Vi startar en egen studio. Det är en fin sekvens också med filmkänsla: den lilla truppen entusiaster i ett tomt kontor slinker ut bakvägen och tar nya tag. Namnet kom till som för en popgrupp. Det var bråttom att döpa studion, ett namn behövdes.
Hemma hade Michaela en tandkrämstub med ordet Escapist i ett vackert typsnitt. De grep namnet och nu har det satt sig. Det passar fint, ett ord för idéer, fantasi och tankeflykt. Trots pandemin fick studion snabbt fart. Nu flyter jobben in. Studio Escapist har fem, sex projekt som rullar på i olika faser och sfärer. Större inredningskoncept och intimare uppdrag. Ett hotell, en Parisfamilj som vill renovera sin lägenhet, en Lidingövilla, en stadsvåning i jugendstil.
Det lilla kontoret ligger på Söder, ett rum med en vägg laddad med tygprover och träbitar, golv, Tärnsjöläder, färgkartor, hela den palett som är studions verktygslåda. »Vi har otroligt kul med varann här på kontoret, så kul att vi ibland går hit på helgerna och jobbar. Vi är här på dagarna, åker hem, går in i barnlivet. På kvällarna kollar vi auktionssajter för att hitta vintagesaker, lampor, möbler. Nu har vi utvecklat vår smak och stil, formulerat oss och hittat vår grej.«