Studio Escapist har skapat ett hem med filmisk kvalitet

Studio Escapist har skapat ett hem med filmisk kvalitet

Våningen på ­Floragatan är som klippt och skuren ur en av Tom Fords mytiska filmscener. Bakom projektet ligger prisade Studio Escapist, som tidigare i höstas belönades med titeln Årets inredare under Residence Stora Formpris 2024.

Text
Annons
Moderna Mallorca – Hemma hos Josephine och Christoffer Du Rietz
Moderna Mallorca – Hemma hos Josephine och Christoffer Du Rietz
0:32

Frihet gör de bästa jobben. Här i en våning på Floragatan på Östermalm i Stockholm har Studio Escapist fritt och obundet skapat ett hem med filmisk kvalitet, som en scen i en av Tom Fords filmer med ljus silande genom gardiner i en stadsvåning. Kameran sveper över eleganta ytor och linjer, en vision av förtätad lyx.

En köksdel med skåp i lönn blev ett ­spännande rum. Matbord ritat av ­Studio Escapist. ­Antika stolar av Josef Hoffman för Thonet. Målning av ­Enrique Battista.
En köksdel med skåp i lönn blev ett ­spännande rum. Matbord ritat av ­Studio Escapist. ­Antika stolar av Josef Hoffman för Thonet. Målning av ­Enrique Battista.  Foto: Erik Lefvander

»De projekt som blir finast är de där vi slipper kompromissa. Floragatan är en favorit, just för att våra beställare gav oss fria händer. Vi har kunnat arbeta fram ett formspråk som vi helt står bakom«, säger Michaela Hemlin som driver Studio Escapist tillsammans med Elin Martin. Studion har under de senaste åren genomfört en rad stiliga projekt, främst privata hem, men även butiker, kontor och hotellinredningar, nu senast till Stockholm stadshotell, som snart blir en hotspot på Söder.

Annons

Öppnade upp det råddiga hemmet

Det är som om Floragatan själv kräver en hög nivå också bakom fasaderna. Här ovanför Humlegården byggdes på 1870-talet en villastad med trädgårdar. Kvarteren låg dock för nära centrum och de flesta villorna föll offer för den växande, hungriga stenstaden. Husen revs och mer lönsamma flerbostadshus byggdes i olika stilar och tider, från nyklassicism till funkis och brutalism. Några villor har överlevt, de flesta är ambassader i dag. Lägenheten på 120 kvadratmeter ligger i ett hus ritat 1942 av Sture Frölén, en flitig doldis. Rummen hade byggts om och lägenheten präglades av prång och mörka korridorer.

Italiensk möbelsmak. Vardagsrummet med mörkt blå bänk, ritad av Studio Escapist. Stolar Cab chair (1977) av Mario Bellini, i en sällsynt, blå variant. Golvlampa Arte luminator ritad av Pietro Chiesa (1932), vintage.
Italiensk möbelsmak. Vardagsrummet med mörkt blå bänk, ritad av Studio Escapist. Stolar Cab chair (1977) av Mario Bellini, i en sällsynt, blå variant. Golvlampa Arte luminator ritad av Pietro Chiesa (1932), vintage.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Studio Escapist

Namn: Elin Martin och Michaela Hemlin.
Gör: Driver inrednings- och arkitektbyrån Studio Escapist.
Bor: Stockholm.
Aktuella med: ­Inredning för nya Stockholm stadshotell.

Elin Martin och Michaela Hemlin driver Studio ­Escapist, och fick tidigare i höstas Residence Stora Formpris 2024 i den prestigefulla kategorin Årets Inredare.
Elin Martin och Michaela Hemlin driver Studio ­Escapist, och fick tidigare i höstas Residence Stora Formpris 2024 i den prestigefulla kategorin Årets Inredare.  Foto: Kacper Kasprzyk

»Jag älskar planlösningar och att skissa fram lösningar, öppna upp och ta ner väggar«, säger Michaela. Elin fyller i: »Vi jobbar snabbt, skissar och drar upp en känsla.«

Det enda kravet här var två badrum, resten var fritt fram för de två eskapisterna. Det behövdes blickar utifrån, några snitt, en del justeringar. Nya passager gjorde att det råddiga hemmet öppnades upp. »Det gick plötsligt att andas i rummen. Att bara kunna röra oss i nya riktningar var underbart. När sedan snickerierna och golvet var på plats, då lyfte alltihop«, berättar Michaela entusiastiskt.

Annons

Escapist förvandlade lägenheten till en totalmiljö. Från ingång till fönster drar en tio meter lång passage mot ljuset. Titta på golvet: italiensk ek, lagd i smala ribbor som en parkett som flyter från hallen och vidare ut i vardagsrummet. Inredningssnickerierna är tillverkade i lönn som har en gulaktig ton. Det är där studions fingertoppskänsla visar sig, i valet av oväntade material som passar till just denna miljö. Elin och Michaela gillar trä och det präglar de flesta av deras uppdrag. Trä med olika strukturer och mönster, mahogny, ceder, masurbjörk. »Vi har använt al i några butiker. Det påminner om päronträ med en otrolig rosa ton.«

Snickerierna i lägenheten är ritade av Studio Escapist och utförda av Tre Sekel i Tibro. En nisch för spännande saker, här en vas av keramikern Calle Forsberg.
Snickerierna i lägenheten är ritade av Studio Escapist och utförda av Tre Sekel i Tibro. En nisch för spännande saker, här en vas av keramikern Calle Forsberg.  Foto: Erik Lefvander
Annons
Ett limmat italienskt ekgolv ­sveper oss ut mot ljuset. Antik stol ­Fledermaus av Josef ­Hoffmann (1907). Fåtölj ­Chinotto av Luigi ­Caccia ­Dominioni (1973) för ­Azeneca. Målning av Enrique Battista.
Ett limmat italienskt ekgolv ­sveper oss ut mot ljuset. Antik stol ­Fledermaus av Josef ­Hoffmann (1907). Fåtölj ­Chinotto av Luigi ­Caccia ­Dominioni (1973) för ­Azeneca. Målning av Enrique Battista.  Foto: Erik Lefvander

Nytt möter gammalt

Paret som skulle bo på Floragatan insåg att rummen behövde möbler som anslöt till stämningen och lät Elin och Michela välja. »Det kan lätt hända att kunder sätter in sina egna möbler och det kan förvanska helheten.« Hela möblemanget byttes ut. Uppdraget växte och Studio Escapist kunde bygga upp en palett av spännande möbler, både egenritade och antika. Det är viktigt att blanda in äldre saker och detaljer i det moderna, för att ge djup och personlighet åt inredningen. En spegel längs hela vardagsrumsväggen, ett trick från barocken, ger en drömlik atmosfär i vardagsrummet.

Annons

Elin och Michaela träffades på bostads­företaget Oscar Properties. Elin är utbildad ekonom. Efter gymnasiet praktiserade hon på ett inrednings- och arkitektkontor i New York i ett år, kom hem, pluggade ekonomi. Efter studierna började hon jobba på ”OP”, mark­nads­förde och paketerade projekt, men kom mer och mer att arbeta med inredning. Showroom byggdes och lägenheter som skulle säljas inreddes. Elin kånkade möbler från lya till lya och stortrivdes.

Så som i en spegel. Soffa av Antonio Chitterio för B&B Italia. ­Glasbord Tavolo con ruote av Gae Aulenti. Ett hus från fyrtiotalet kräver ­fyrtiotalskeramik. Lampfötter av ­Anna-Lisa ­Thomson för Upsala Ekeby. Jutematta från Knut.
Så som i en spegel. Soffa av Antonio Chitterio för B&B Italia. ­Glasbord Tavolo con ruote av Gae Aulenti. Ett hus från fyrtiotalet kräver ­fyrtiotalskeramik. Lampfötter av ­Anna-Lisa ­Thomson för Upsala Ekeby. Jutematta från Knut.  Foto: Erik Lefvander

Michaela hade tidigare bott i Milano och pluggat inredningsarkitektur. Hon kom hem och började som inredningsarkitekt på Oscar Properties designavdelning. »Alla interiörkoncept gjordes in house. Det blev mycket genomarbetat.« Bostadsföretaget fick på 00-talet en tydlig profil med luxuösa nybyggen i Stockholms innerstad, ofta i konverterade industrifastigheter. När företaget på 2020-talet gick sämre krympte kontoret. »Vi var absolut sist kvar och flyttade ihop våra platser.«

Annons

Idén föddes av sig själv: Vi startar en egen studio. Det är en fin sekvens också med filmkänsla: den lilla truppen entusiaster i ett tomt kontor slinker ut bakvägen och tar nya tag. Namnet kom till som för en popgrupp. Det var bråttom att döpa studion, ett namn behövdes.

Sovrum med gardiner från Astrid. Sänghimmel, Daniel Östman. Lampa Arte luminator, vintage. Pall Putte (1941) av Carl Malmsten. ­Matta i ull.
Sovrum med gardiner från Astrid. Sänghimmel, Daniel Östman. Lampa Arte luminator, vintage. Pall Putte (1941) av Carl Malmsten. ­Matta i ull.  Foto: Erik Lefvander
Kök ritat av Studio Escapist. Keramik av Calle Forsberg och Joel Stuart-Beck i Arvika.
Kök ritat av Studio Escapist. Keramik av Calle Forsberg och Joel Stuart-Beck i Arvika.  Foto: Erik Lefvander
Annons

Hemma hade Michaela en tandkrämstub med ordet Escapist i ett vackert typsnitt. De grep namnet och nu har det satt sig. Det passar fint, ett ord för idéer, fantasi och tankeflykt. Trots pandemin fick studion snabbt fart. Nu flyter jobben in. Studio Escapist har fem, sex projekt som rullar på i olika faser och sfärer. Större inredningskoncept och intimare uppdrag. Ett hotell, en Parisfamilj som vill renovera sin lägenhet, en Lidingövilla, en stadsvåning i jugendstil.

Det lilla kontoret ligger på Söder, ett rum med en vägg laddad med tygprover och träbitar, golv, Tärnsjöläder, färgkartor, hela den palett som är studions verktygslåda. »Vi har otroligt kul med varann här på kontoret, så kul att vi ibland går hit på helgerna och jobbar. Vi är här på dagarna, åker hem, går in i barnlivet. På kvällarna kollar vi auktionssajter för att hitta vintagesaker, lampor, möbler. Nu har vi utvecklat vår smak och stil, formulerat oss och hittat vår grej.«

Annons
Elegant sideboard i mörkblått, ritad av Studio Escapist, tillverkad av Tre sekel. Lampfot Serie 207 (1940–1952) av Anna-­Lisa Thomson för Upsala Ekeby. Antik servis.
Elegant sideboard i mörkblått, ritad av Studio Escapist, tillverkad av Tre sekel. Lampfot Serie 207 (1940–1952) av Anna-­Lisa Thomson för Upsala Ekeby. Antik servis.  Foto: Erik Lefvander
Publicerat 15 januari 2025
Annons