Villa Meltem – en varsam oas på Gotland
Harmoniska Villa Meltem i Salthamn på Gotland förkroppsligar ett nytt sätt att bo. Huset – som ritats av Martina Eriksson – är en modern variant av äldre tiders parstuga, ritad i samklang med landskapet.
Salthamn är något så sällsynt som ett sparsamt bebyggt naturskönt område vid havet, strax norr om attraktiva Visby. Det två kilometer långa kustområdet, som en gång hyst en minkfarm och varit öns största arbetsplats, var länge något av en dold pärla. Här utvecklar nu markägaren, tillsammans med arkitekten Holknekt Martina Eriksson, ett framtids-koncept där bostäder integreras med naturen och byggandet sker varsamt och över tid. I det vilda landskapet med strand, hav och skog offras inga tallar för panoramautsikter – i Salthamn betyder havsutsikt att se havet skimra mellan trädstammarna.
Det var den makalösa synen av områdets skog i solnedgången sedd från bilen på väg till Visby som fick Meltem Düzakin att söka sig till Salthamn. Till en början hyrde hon ett hus, men när en skogsbeklädd tomt blev till salu såg hon sitt tillfälle. I mötet med Martina Eriksson föll allt på plats. Ett hus som passade både Meltem och området kunde bli verklighet.
»Martina intervjuade mig en hel eftermiddag. Jag beskrev känslan jag ville ha i mitt hus, vilken upplevelse jag var ute efter, inte takhöjd, eller hur stor terrassen skulle vara. Jag sa att jag ville ha naturens skuggspel på väggarna och Martina kunde läsa av mig. Hon har en enorm förmåga att se vad man behöver. Jag gav henne fria händer«, säger Meltem.
Bland Gotlands tallar
Den färdiga villan är en skapelse av trä och sten, infogad i den havsnära skogen med natur som kommer ända fram till huset. Att bostaden tillhör en trädälskande person går inte att ta miste på. Här är man omsluten av gotländsk obehandlad kärnfuru både invändigt och utvändigt och ovanför villan vajar beskyddande tallkronor. »Jag jobbar hemma på distans i början och slutet av veckan, då sitter jag vid min arbetsbänk där jag kan se ut över skogen«, säger Meltem som arbetar som läkare.
Husets placering på tomten är ingen slump. Martina Erikssons metod för att bygga energisnålt är att placera huset rätt från början och att utveckla ett mikroklimat runt bygg-naden med uterum som förlänger dagen och säsongen.
Villa Meltem har olika lager, något som återkommer i husen som Martina ritat i Salthamn. Ytterst sitter ett skjutbart ribbverk som förstärker trädens sätt att dämpa vinden. Mellan husets delar finns en gångzon som övergår i uterum och de två innersta lagren består av specialbyggda glasväggar. Textilformgivaren Barbro Lomakka har skapat väggar, mellandörrar, skärmar och mattor av ylle till huset. De textila isolerande mellandörrarna är viktiga för att upprätthålla önskad temperatur i husets olika tempererade zoner. Ylleskärmarna i fönstren är isolerande samtidigt som de filtrerar ljuset.
Rektangulär pool för simträning
Ett yogahus på taket och en rektangulär simbassäng är inslag skräddarsydda för just Meltem. Simträning har länge varit en del av hennes livsstil och nu kan hon simma längder på hemmaplan. Den aktiva Meltem är även yogainstruktör och den utvändiga trappan till yogahuset är till för hennes elever.
Det komplexa byggprojektet hade inte varit möjligt utan den gotlandsbaserade byggentreprenören Bernard Klosowski. Hans lösningar beträffande husets konstruktion och svåra tekniska detaljer var en framgångsfaktor. »Vi blev ett team, Martina, Bernard, Barbro Lomakka och jag«, säger Meltem.
Villa Meltem är ett exempel på den nya bostaden, ett boendekoncept som Martina utvecklat där energisparande och hållbarhet går hand i hand med funktion och sinnlighet. Martina utforskar vad vi verkligen behöver i vårt boende och bryter ny mark där den traditionella definitionen av vardagsrum, kök, sovrum ersätts av olika tempererade zoner. Genom att uterum och invändiga rum får likvärdig betydelse kan boytan minskas, energi sparas och naturen komma närmare.
»I Sverige är vi vana vid att tänka att vi behöver sovrum, arbetsrum, gästrum, vardagsrum och kök. Adderar man dessa rum till varandra är det svårt att hålla nere ytorna. I Japan har inte funktioner ett eget rum, i stället för slutna rum tänker man på rumslighet. Man bor väldigt trångt men får ändå till kontrasten mellan det sociala behovet och det privata«, säger Martina.
Eldrummet med eldstad
En annan inspirationskälla är parstugan som var vanlig i äldre svensk bondebebyggelse, ofta byggd med två våningar och en mittdel som man värmde upp separat. När Martina ritade Villa Meltem drog hon isär parstugans delar och gjorde dem mer asymmetriska och behöll idén om separat uppvärmning. Resultatet blev två husdelar i sten, en mittendel och sex uppvärmningszoner. Den norra delen utgörs av eldrummet med eldstad och i den södra delen är vatten den röda tråden, med ett nedsänkt badkar, bastu och en utedusch från vilken Meltem kan hoppa direkt i simbassängen. Köket, husets hjärta, är placerat i mittendelen som är öppen i två plan.
»Vi ska tänka på energi och hållbarhet, men för mig är temperaturzoner inte ett nödvändigt ont. Det är viktigt att göra något arkitektoniskt av det, att det blir en livskvalitet och bidrar till ett rikt hem. För mig är utveckling av arkitektur inte att bomma igen, ha tjocka väggar och små fönster, det skulle vara som att åka häst och vagn igen«, säger Martina.
Meltem har funnit sig till rätta i sitt hus. »Inte en vrå är tråkig, jag vill vara överallt. Martina har stoppat in små detaljer som höjer mitt liv till en ny nivå. Ett exempel är fönstren som är placerade så att jag ser glöden i eldstaden i eldrummet när jag är i köket och rör i min gryta. Jag ser om elden behöver ny ved.«
Villan är ung, den stod färdig i juni 2022 men används redan mångfunktionellt. Terrassen under pergolan har tjänstgjort som dansgolv, yogarummet har försetts med discokula och varit barndiskotek, fyra barn har lärt sig simma i simbassängen och Meltem har startat Filokafé där gäster samlas och pratar om vardagsfilosofi. »Min idé är att andra människor, inte bara närmsta familjen eller vänner, ska få komma och uppleva Martinas tankar om hur man kan bo.«
Villa Meltem illustrerar hur ett boende kan se ut när man ger plats för sinnlighet redan på planeringsstadiet. Att man genom att värna upplevelser som skuggspel på väggen eller en köksträdgård som letar sig in i huset och ger gröna kvistar till matlagningen kan förhöja livskvaliteten. »Sinnlighet är viktigt och arkitektur handlar om något mer än att bara överleva, det finns en gudomlig dimension. Jag är inte religiös, men jag tror att vi är guds skapelseverk och att arkitektur, konst och musik är ett sätt att få kontakt med någonting större som inte är utanför oss, utan vi är en del av och att vi har fått verktyg att ta fram det och få det att blomma ut«, säger Martina Eriksson.