Ikeas designchef om Nya kollektionen Stockholm 2025
Ikea släpper nu sin åttonde Stockholm-kollektion – en produktserie där möbeljätten använder sig av lite dyrare material och mer arbetad finish. Residence fick en pratstund med Ikeas globala designchef Johan Ejdemo.
Stockholm är Ikeas kollektion för tidlös design, möbler och detaljer som helst ska bli klassiker – och så småningom hamna på auktionshusen.
Designerna som har jobbat med Stockholm-kollektionen under de senaste tre åren – under den kreativa ledningen av Karin Gustavsson – är Nike Karlsson, Paulin Machado och Ola Wihlborg. Sammanlagt blev det denna gång 96 produkter, för det ”personliga och levande hemmet”. Här finns förvaring, vitrinskåp, bänkar, matsalsgrupp, två soffor och mattor, pallar och mycket accessoarer. En ljuskrona som levereras med vita bomullshandskar för monteringen.
Herrgårdsmiljö
Första gången släpptes Stockholm-kollektionen för 40 år sedan, 1985. Då fångade den upp kunderna som vuxit upp med Ikea, men som fått mer pengar i plånboken och som sökte efter, ja ska vi säga lite mer borgerliga möbler än Ivar-hyllorna. Ikeas 70-talsapproach hade varit inriktad på det unga hemmet, nu behövdes möbler för den lite mer mogna kunden med bättre ekonomi och en längtan efter mer vardagsglamour. Den allra första Stockholm-kollektionen lanserades med underrubriken »Nya Klassiker« och plåtades delvis herrgårdsmiljö, med en tydlig inriktning mot en mer konservativ kund.
Residence: Nu åtta kollektioner och 40 år senare, är målgruppen lite annorlunda för Stockholm.
Nu är det inte en mer borgerlig kollektion som ska fram – även om några av
produkter just är en ljuskrona, ett vitrinskåp och Svenskt tenn-inspirerade
skåp på ben, där man kan förvara sina artefakter. Vem är målgruppen i dag?
Johan
Ejdemo: Jag tror faktiskt att det är en ganska ung kollektion i dag. Det jag
ser i konsumenters beteende också. Det finns ett stort intresse för vissa
årtionden. Och vad de produkterna representerar för typ av känsla. En
positivism från 70-talet finns med. Men i det har man också förstått någon form
av kvalitet över tid. Hos oss är det nya produkter, men designen har ju per se blivit
tidlös. Men jag vill inte isolera det till oss. Ungdomar är intresserade av
vintage också.
Residence: Den här minimalistiska soffan av Ola Wihlborg kostar runt 15 000 kronor, beroende på
utförande. Det är ganska mycket pengar.
Ejdemo: Det
är ganska mycket pengar. Eller så kan en sådan soffa kostar 50 000 eller 80 000.
Residence: Men
den här kunden är ju en annan kund.
Ejdemo: Ja,
är den det? Ja, man vet inte. En lite smartare kund?
Residence: Det
är inte så många som har råd att lägga 60 000 kronor på en soffa.
Ejdemo: Nej,
det är ju inte det. Det är ju det jag menar med komforten. Den som vi sitter i
nu, det är gjord av formgjuten kallskum. Den var tvungen att gå dit för att få till den
här visionen av kvaliteten. Ja, den är väldigt stadig. Och inuti så är det en
resårpocket-springkärna. Det är precis som du bygger upp bilsäten också. Som en
taxichaufför kan sitta i och köra 40 000 mil i en bil på ett bekvämt sätt. Det
blir inte bättre än så här. Det är därför jag säger att det kanske är en
smartare kund. Det här är så bra, det är vi.
Residence: Men
är det fortfarande en bra affär för er?Ejdemo: Ja.
Ja, det tycker jag. Och det är en väldigt lärorik resa för oss i utveckling.
Att hela tiden knuffa kvalitet framåt ihop med resurstänk. Det är viktigt för oss att lära oss och då kan
man inte bara stå still och göra samma sak hela tiden. Så här knuffar vi det.
Andra gången så knuffar vi prisdimensionen så försöker man göra det som har
absolut lägsta pris i vårt sortiment.
Residence: Ni
gick in med 96 produkter, förr var det betydligt färre. Är det för att det alltid
har gått så bra för den här kollektionen?
Ejdemo: Nej,
det tror jag inte. När arbetet startades upp i början så får du jobba på lite
grann. Karin Gustavsson har ju som kreativ ledare varit det motståndet och filtret. Hon har haft en
vision. Och det kommer fram en massa saker. Och det har väl helt enkelt varit
hög höjd på det som har kommit fram. Och så har man bara räknat hur mycket vi
behöver. Ja, men det här blir 96. Soffan kommer i olika färger och det räknas också in. Men det har varit bra lätt att gå framåt. Så det var mycket att
välja på. Det är väldigt trevligt att få med accessoarerna. Så att inte allting
är så stora köp. Och det är det som gör hemmet också. Just det nästa lagret.
Skandinavisk form
Residence: Jag
känner lite att formerna inte bara är skandinaviska. Utan att det finns en
internationell touch också.
Johan Ejdemo: Mm, absolut är det så. Men är det inte
också så att det är de här tre
personerna som har designat. I och med att det blev en kollektion som
bygger på solitära produkter som samspelar. Så gav det ju ett åtråvärt utrymme
att också få vara sig själv som designer. Och det djup man har, den hand man
har och den passion och motivation man har. Så att inte göra något för att
passa något. Utan jobba mycket mer intimt integrerat i sammanhanget. Så Nike
blir liksom furu i produkterna, för det är Nike. Ola blir lite mer
minimalistiska produkter, för det är Ola. Och Paulin kommer med sin
textilkunskapshöjd. För hon sitter där i den där vävstugan med kvinnorna i
Malmö varje vecka. Hon har jobbat ute på golven och varit i Indien väldigt
mycket. Suttit med vävarna ute på golven i världen.
Residence: Har du någon
favoritprodukt?
Ejdemo Jag har ju fått den frågan rätt mycket de här
dagarna. Jag gillar lamporna. Och skåpet med rottingen. Just för att jag inte
hann lägga beslag på ett sådant när de släpptes 2017, då tog de slut väldigt
fort. Men nu är dörrarna skjutdörrar och vi har lärt oss väldigt mycket o
produktionen. Skjutdörrarna gör att du kan placerar de mycket lättare i trånga
utrymmen till exempel.
Kollektionen finns i butik och online från och med den 10 april.