Hemma hos Matsson Marnell – för bara en dag
Mellan den 3 och 9 februari gick Stockholm Design Week 2025 av stapeln på olika platser runt om i staden – en av höjdpunkterna utspelade sig i ett privat hem vid Mariatorget.
Peruk-armaturer, skulpturala stolar och knöliga soffbord. Designduon Matsson Marnell såg till att sätta sin sedvanligt holistiska touch på designveckan och bjöd in, till medgrundaren Magda Marnells privata hem (nyligen renoverad i samarbete med arkitektduon Norell Rohde) vid Mariatorget i Stockholm. Där besökare fick ta av sig skorna i hallen och ta del av Stockholmsbaserade formgivare och varumärken – långt bortom mässhallens skarpa belysning och numrerade tvärgator. Finns det ens en mer ärlig representation av ett designföretags estetik än en grundares naturliga utgångspunkt?
»Jag tror att något händer när man vågar låta verk från olika designers möta varandra. En synergi som man är ganska ovan i en traditionell mäss-kontext till exempel, där man lyfter enskilda produkter och varumärken var för sig. När man kombinerar olika världar i en och samma rumslighet uppstår något annat. Det var ett sätt för oss att inte bara göra ett samarbete, utan bidra till den stora gemenskapen. Samtidigt som det är väldigt modigt av formgivarna att släppa kontrollen och låta någon annan tolka deras verk«, säger medgrundaren Katarina Matsson.
En formstark gemenskap
Men det gick inte att dra fötterna efter sig. Matsson Marnell One Day Exhibition pågick endast under onsdagen den 5 februari och dagen efter var förtrollningen bruten. Designduon Katarina Matsson och Magda Marnell är sedan länge väl etablerade i inredningsbranschen och sedan 2023 har de tillsammans skapat samlarobjekt och möbler med sin designstudio Matsson Marnell. Där ledorden lyder: maximal personlighet och minimal miljöpåverkan.
Totalt femton samtida formgivare och konstnärer fanns representerade i lägenhetens olika rum – bland dem Gnilmyd Kcab, Hyfer Objects, Björnlundaarvet, Midnatt, Michelle Eismann, Studio Navet, Public Studio, Alfred Sahlén och Kajsa Melchior. Utställningen kantades även av botaniska installationer av Stockholm Slow Flowers som uteslutande arbetar med lokalt odlade blommor i säsong, en anmärkningsvärd bedrift såhär i början av februari.
Trots den digra listan av kreativa avsändare smälte utställningens helhet samman på ett nästan sömlöst vis, dessutom med en övervägande tyngd på verk skapade av kvinnor. En naturlig reflektion av duons nätverk då de allra flesta inbjudna deltagare också stammar från en personlig relation till Matsson Marnell.
»Faktum är att vi lade mer fokus på hållbarhetsaspekten bland våra utställare, så det är kanske snarare ett tecken på att de kvinnliga formgivarna också befinner sig i den delen av branschen. Både jag och Magda vill alltid se till både praktik och koncept, att sätta design i ett större sammanhang – vilket ju den här utställningen är ett exempel på. Och där tror jag också att de kvinnliga formgivarna och konstnärerna utmärker sig.«
Många av utställningens deltagare fanns redan representerade i Magda Marnells hem, men inför utställningen skruvades volymen upp. Till en av designveckans mest inspirerande höjdpunkter, Matsson Marnells One Day Exhibition var allt annat än en dagsslända – sin tidsram till trots.