Projektet Unikko

Marimekkos blomstrande mönster Unikko – som i dag är synonymt med finländsk design världen över – har fyllt 60 år. ­Residence besökte tryckeriet i Helsingfors i samband med jubileet.

Annons
Kika in i familjens färgglada hem på söder
Kika in i familjens färgglada hem på söder
0:50

Strax öster om Helsingfors stadskärna, i Hertonäs, ligger en stor och skinande vit industribyggnad i all sin stilistiska enkelhet. Insidan är desto mer färgstark och rymmer textil- och designföretaget Marimekkos hjärta – tillika Nordens största textiltryckeri. Här väntar även företagets huvudkontor och fabriksbutik. Marimekkos grundare Armi Ratia hade en bred vision om vad hennes företag skulle kunna vara, när lokalerna i Hertonäs uppfördes 1973 såg man därför till att bokstavligen ha högt i tak. Eftersom Ratia närde tankar om att Marimekko även skulle kunna fokusera på arkitektur och anpassade tryckeriets utformning för att kunna tillverka hus.

Annons

Varje år ger man här färg och form åt nära en miljon meter tyg. I tryckeriet produceras all Marimekkos egna metervara och en stor del av tygerna som används i varumärkets väskor, kläder och heminredning. Tryckeriet spelar en avgörande roll i Marimekkos designprocess och tillåter ett nära samarbete mellan designteam och produktion. Även om vi står i ett högst modernt tryckeri finns här ett stort behov av det mänskliga handlaget, och inte minst den granskande blicken. Varje unikt färgrecept tas fram på plats och en trappa upp från fabriksgolvet väntar ett rum fyllt med nogsamt sorterade tygprover av alla nyanser som någonsin använts i Marimekkos tryckpressar.

Mönstervalsarna staplas från golv till tak, tryckeriets stora tryckpress rymmer som mest 12 valsar per mönster. Marimekkos hela arkiv består av ungefär 3 500 mönster och alla valsar sparas för framtiden.  Foto: Frida Lagerblad
Annons
Valsar till de olika mönstren ligger märkta och staplade i tryckeri­lokalens enorma hyllor.  Foto: Frida Lagerblad

»Man vet aldrig var den perfekta färgen finns. Jag minns när jag jobbade som assistent till en av våra seniora designers för flera år sedan. Hon gick ut för en rökpaus och kom in med en näve löv som hon lade på arbetsbordet. Och sade: ›Det här är färgerna för nästa höstkollektion.‹ Hon hade helt rätt, det var perfekta färgtoner«, säger designern Sami Routsalainen som arbetat hos Marimekko sedan 2001. Där han bland annat har lagt grunden för företagets porslinskollektion och tagit fram serien Oiva.

Annons

Ett banbrytande partnerskap

Marimekkos grundare Armi Ratia fick upp ögonen för textilkonstnären Maija Isola redan när hon var student på Konstindustriella läroverket i Helsingfors 1949. Isola skulle sedan bli en nyckelperson för det finska textil- och designföretaget, med sina djärva och moderna mönster. Hon beskrivs som en fri själ, som gärna reste runt i världen för att inspireras av naturens skönhet och traditionell folkkonst, såväl som modern bildkonst och arkitektur. Under sina 38 år på Marimekko skapade hon mer än 500 mönster med en nästan ofattbar bredd. Isolas mönsterskatt spänner mellan minimalistisk geometri, nedtonad naturalism och uttrycksfulla färgexplosioner – ett av dessa mönster skulle komma att bli ett av världens mest igenkända.

Maija Isola Marimekko
Textilkonstnären Maija Isolas mönster kännetecknas av sina klara färger och ­tydliga former. Under sina år på ­Marimekko skapade hon mer än 500 mönster, många används än i dag.  

Det sägs att Maija Isola skapade just mönstret Unikko – med stora blommor i rosa, röd och svart på vit botten – som en provokation mot Armi Ratia. Företagets grundare hade nämligen förbjudit sina designers att skapa blommiga mönster, men motiveringen att »hon ville ha något nyskapande«. Vad hon istället fick var ett mönster som kom att definiera det finländska varumärket över hela världen. Med sin asymmetriska form och sina skarpa konturer gjorde Unikko omedelbar succé. I år firar man alltså 60 år av mönstret som en gång bröt mot reglerna.

Annons

Ikoniskt och komplext blommönster

Genom att leka med skala, placering, färgsättning och uttryck har blomman slagit ut som aldrig förr. Inför arbetet med jubileumsårets kollektioner började Marimekkos designers skärskåda det ikoniska mönstret ännu närmare. »När vi började vrida och vända på det här mönstret som vi – och miljoner andra – redan var så väl bekanta med, blev till och med jag förundrad över hur mycket vi kunde göra med det. Det var så komplext och mångsidigt att man genast kände att allt var möjligt«, förklarar Emmakaisa Kirves, som är designchef för ready-to-wear, väskor och accessoarer.

Tidigare i höstas släppte ­Marimekko sin första denim­kollektion – Maridenim.
Tidigare i höstas släppte ­Marimekko sin första denim­kollektion – Maridenim.  
Annons
­Unikko-­blomman ett helt nytt uttryck, i form av en smyckes­kollektion i silver för finska Kalevala ­Helsingfors.
I september fick ­Unikko-­blomman ett helt nytt uttryck, i form av en smyckes­kollektion i silver för finska Kalevala – ett anrikt företag som handtill­verkar sina smycken i ­Helsingfors.  
Under sitt jubileumsår 2024 fick Unikko-­blomman för första gången en tredje dimension, här i form av ett 20 cm brett glasfat.  
Annons

För att försäkra sig om att fortsätta hedra och blicka tillbaka i Maija Isolas formsäkra arv vände man sig till det interna arkivet, en trappa ner i den vita industriklossen. Där alla färgställningar som använts genom åren finns bevarade i form av kort med färgade tygprover, katalogiserade i kronologisk ordning. »Vi gick tillbaka till arkivet och hittade färgkorten från 1964, när Unikko först skapades. Vi vet så klart hur produktionen har sett ut, men vi var nyfikna på hur tankarna gick innan dess. Färgkorten inkluderade ungefär tio olika färgställningar och efter varje rad han man antecknat ›ja‹ eller ›nej‹. Den här gången var vi nästan mer intresserade av de färgställningar som hade ratats och såg till att inspireras av dem minst lika mycket.«

Oavsett om man frågar avdelningen för mode eller heminredning så bygger Marimekkos kollektioner på ett och samma system – arketyper. Former och mönster som återkommer år efter år, som en bärande byggsten märkets sortiment och identitet. Och där har Unikko helt klart fått ny luft under vingarna efter 2024.

Annons
Marimekko tygrulle tryckeri Unikko
En rulle innehåller 3 000 meter tyg och varje rulle inspekteras noga, en process som kan ta upp till två arbetsdagar. Även om man testat digitala lösningar och AI-verktyg för att utföra just den här tidskrävande uppgiften så är tygernas mönster alldeles för komplexa, de kräver ett mänskligt öga för att se ­skillnad på vad som är ett tryckfel och inte.  Foto: Frida Lagerblad
Publicerat 28 december 2024
Annons