Hemma hos galleristen Ellen-K Willas 1700-tals hus
Galleristen Ellen-K Willas föll som en fura för 1700-tals-huset i Stockholm där självaste Bellman ska ha varit på efterfest när det begav sig.
Det var en nåldyna som blev avgörande för galleristen Ellen-K Willas. Hon och hennes man letade bostad och hade tänkt sig en lägenhet någonstans på Östermalm i Stockholm. Det gamla huset hade dykt upp på Hemnet och nu hade hon åkt hit, mest för att kunna avskriva det som alternativ.
»Men när jag kom in kände jag energin här. Det här hade varit ett bra hus att bo i. Sedan gick jag upp på övervåningen för att titta på sovrummen och på ett sidobord i ett av sovrummen låg en kvarlämnad nåldyna. Jag tänkte på den äldre damen som hade suttit här och lagat något, det var någonting vackert med det. När vi renoverade tänkte vi mycket på att ta hand om husets historia på ett bra sätt«, berättar hon.
Ellen-K och hennes man köpte huset. Och vilken historia det visade sig ha. Byggnaden flyttades till sin nuvarande plats nära ett av de kungliga slotten på 1780-talet och användes som bostad för Gustav III:s hovlakejer. Det hör till husets mytologi att hovskalden Carl Michael Bellman kunde halka in under sena kvällar efter att ha underhållit vid hovet, slå blötsnön av hatten och dela en eller annan butelj vin med någon ledig hovman. I dag kallas det nuvarande arbets- och sällskapsrummet på bottenvåningen med sin bevarade kakelugn för Bellmans salong.
Det första som drar blicken till sig när man kommer in är den fantastiska fotokonsten på vägarna. Ellen-K Willas driver galleriet Willas contemporary som representerar konstnärer som Nick Brandt, Vee Speers, Jimmy Nelson med flera. För snart tre år sedan flyttade hon och hennes man till Stockholm från Oslo, där galleriet hade en lokal i stadsdelen Sentrum.
En välgörenhetsutställning för Human Rights Watch
Det var när fastighetsägaren frågade om hon ville förlänga kontraktet med tio år som hon beslöt sig för att flytta verksamheten till webben i stället. Tio år kändes för långt, särskilt med tanke på hur stadsdelen utvecklades. Eftersom hennes man arbetar mycket i Stockholm, de vuxna barnen är utflugna och hon själv har samarbetat med Fotografiska sedan konsthallen öppnade bestämde de sig för att slå sig ner här.
»Jag har curerat utställningar som frilans och hjälper även till med försäljning av originalverk av konstnärer som inte har svensk gallerirepresentation«, berättar hon.
När vi träffas arbetar Ellen-K pro bono med en digital välgörenhetsutställning till förmån för människorättsorganisationen Human Rights Watch. Konstnärerna som ställer ut har nominerats av en grupp etablerade konstnärer, bland andra Nick Brandt, Anton Corbijn och Jeff Cowen, och uppmuntras att lämna in verk som speglar hur de har uppfattat året 2020. Utställningen, som går under namnet 20 20 Artists for HRW, är planerad att öppna i mitten av december på artsy.net.
»Organisationer som Human Rights Watch får en stor del av sina inkomster från evenemang som välgörenhetsmiddagar. Men allt sådant är ju inställt nu«, konstaterar hon.
Vi slår oss ner i köket där en brasa sprakar i den stora öppna spisen. Det hade varit trivsamt under vilka omständigheter som helst. Men en våtkall höstdag när vinden river i de sista gula löven på träden runt huset är det rent av underbart. Ellen-K dukar fram lunch och den engelska settern Ailo kommer fram och hälsar.
"I behov av varsam renovering"
Huset har två våningar plus källare och vind, allt som allt omkring 400 kvadratmeter. Sedan det uppfördes på 1700-talet har det byggts på i omgångar men många originaldelar finns fortfarande kvar. I några av rummen står de ursprungliga kakelugnarna och den eleganta trappan stiger fortfarande upp till övervåningen från vad som tidigare var huvudentrén. Mäklarens formulering »i behov av varsam renovering« visade sig vara något av en underdrift. Det fanns vattenskador på vinden och delar av timmerväggarna behövde bytas ut.
Ellen-K och hennes man funderade över vilka funktioner de behövde i huset och vad som skulle behöva ändras för att nå dit.
»Till vardags är vi bara två som bor här. Men tillsammans har vi har sex vuxna barn som kommer och hälsar på så huset måste fungera för det också. Det här bordet har fem iläggsskivor«, säger hon och stryker med handen över köksbordet där vi sitter.
Ellen-K Willas
Ålder: 53 år.
Bor: I ett hus från 1700-talet i Stockholm.
Gör: Willas contemporary som representerar konstnärer som Nick Brandt, Vee Speers, Jimmy Nelson med flera. För snart tre år sedan flyttade hon och hennes man till Stockholm från Oslo, där galleriet hade en lokal i stadsdelen Sentrum.
Aktuell med en digital välgörenhetsutställning till förmån för människorättsorganisationen Human Rights Watch.
Paret bestämde sig för att öppna upp bottenvåningen till en sammanhängande social del genom att ta bort väggen mellan det som tidigare var matsal och vardagsrummet, som fick bli det nya köket. Det innebar bland annat att de fick vända på den öppna spisen och förstärka taket. Det tidigare köket, mycket litet och beläget i ett annat hörn av huset, fick bli tvättstuga.
Byggnadens långa och rika historia
Projektledare för renoveringen var Petra Sjölund från Sjölund Åkerblom arkitekter. Byggnadens långa och rika historia innebar att de behövde konsultera Riksantikvarieämbetet för att få ändringarna godkända, liksom de material och färger som skulle användas.
»Vi har haft en nära dialog med en person från Riksantikvarieämbetet under hela renoveringen. Under arbetets gång har vi lärt oss mycket om svenskt byggnadshantverk. Alla material är inhemska, från kalkstenen i golvet till timret i väggarna och det småländska köket«, säger Ellen-K.
En trappa upp vecklar övervåningen ut sig i labyrinter med flera nivåskillnader och inte mindre än sju olika takhöjder. För barn på besök över julen med kusiner i de andra rummen måste det vara ett veritabelt paradis. Bättre förutsättningar för kurragömmalek går nästan inte att föreställa sig. Ett av de luftiga sovrummen har kvar den ursprungliga kakelugnen. I flera av de andra står eleganta tvättfat, som på den bättre sortens äldre stadshotell.
Sist tittar vi in i det stora sovrummet. Om det är någonstans man skulle kunna stå ut med att isolera sig under en pandemi så är det här. I en fönsternisch står ett elegant badkar med utsikt över träden utanför. Vid sängens fotända värmer en öppen gasspis och mellan sängen och det kristallkroneupplysta badrummet finns en öppen dusch.
Renoveringen var både lång och krävande men det går inte att säga annat än att den har gett ett underbart resultat.
»Det är ett stort ansvar att ta över ett sådant här hus. Vi har kontakt med barn och barnbarn till de tidigare ägarna och till sommaren ska de komma hit och titta.«
Läs mer:
Hemma hos Anna Elzer Oscarson – kvinnan bakom Dusty diamonds