Huset vid bokskogen
Caroline Ranås utgör ena halvan av inredningsföretaget The Straw Studio. Hon bor tillsammans med sin familj i ett vackert sekelskifteshus, mellan hästhagar och bokskogar strax utanför Göteborg.
Huset tog dem med sin charm, med den spännande trädgården och sitt lugna men stadsnära läge. Att Caroline och Henrik skulle flytta åter till Göteborg och in i ett sekelskifteshus med behov av renovering, efter tretton år i Stockholm, var inte helt självklart. Men hösten 2019 blev Carolines mamma plötsligt svårt sjuk. Och då flyttade paret ner till Göteborg över en dag. »Vi kunde båda ta våra dåvarande jobb med oss ner och det viktigaste just då var att få vara nära mamma. När hon sedan gick bort bestämde vi oss för att bli kvar«, berättar Caroline.
Villa Björkegård, som familjens hus heter, byggdes 1901 mitt i en dal av äppelodlingar strax utanför Göteborg. Läget kan inte vara mer perfekt menar Caroline »Kör jag fem minuter åt ena hållet finns ängar, sjöar, hästhagar och djupa bokskogar och kör jag tio minuter åt andra hållet så hamnar jag på Magasinsgatans uteserveringar mitt i centrala Göteborg.«
När familjen flyttade in var huset opersonligt gråmålat överallt invändigt och trädgården eftersatt, men de gamla eternitskivorna på fasaden hade lyckligtvis ersatts av ljusgrön träpanel. Husets många vinklar och vrår var något familjen föll för direkt. »Jag älskar att det finns något lite udda sittande fönster och små utbyggnader, det ger karaktär och själ till huset. Kanske var det en bidragande faktor till att huset direkt kändes som en trygg och lugn plats«, säger Caroline.
Det var några oundvikliga saker som fick komma först, gamla eldragningar och tak som läckte. »Energin och inspirationen går i vågor hemma, det får man acceptera. Ibland är det jag som får ett ryck och syr sofföverdrag, byter stolar eller målar om, ibland kommer Henrik med skisser på garderober eller en plan för trädgården.«
Henrik har gjort merparten av de olika byggnationerna i huset, som den platsbyggda möbeln i hallen. »Han är kreativt driven, intresserad av byggnadsvård och händig. För honom är det dessutom lite som terapi att få fixa och renovera, men det blev nog eventuellt stundtals lite mer terapi än han tänkt sig«, säger Caroline med ett skratt. »Han har verkligen varit den som enträget drivit renoveringen framåt även när det blåst, barn har fötts och orken sviktat. Jag är mer en kreativ visionär med många idéer och ser framför mig hur det ser ut när det blir klart. Jag vill gärna att det ska hända med en gång och har inte riktigt samma tålamod som Henrik har.«
Rottingstol blev starten
»När man jobbar med inredning till vardags kan inspirationen för det egna hemmet ibland tryta lite, man ger liksom bort den i sina projekt. Jag är även ganska mån om att försöka att inte leva i ett inredningsprojekt här hemma och när det är möjligt släppa tanken om update och ständig ›förbättring‹.« Caroline driver sedan några år design- och inredningsstudion The Straw Studio ihop med sin nära vän och kollega Ellen Westöö. »Trots att vi båda var i en av livets mest intensiva perioder – mammalediga och bägge renoverade hus – så bestämde vi oss för att våga starta ett företag ihop, något vi har pratat om i olika former under närmare tio års tid«, säger Caroline.
»Ellen var på en resa med sin familj och ringde sedan mig efter att ha hittat en produktionskälla och en kul produkt som start. Självklart var jag på idén och vi startade en webbshop.« Företaget fick en fantastisk start och den rottingflätade solstolen blev snabbt företagets ledstjärna. Förutom de möbler och inredningsdetaljer som tillverkas och säljs under varumärket The Straw har Caroline och Ellen även startat The Straw Studio – ett helt eget inredningskoncept. »Nu för tiden inreder vi även hem åt våra kunder och gör en del kreativa koncept och inredning åt företag, då får man tänka lite mer inramning och koncept, något jag verkligen brinner för, det ligger i linje med mina tidigare jobb som AD och grafisk designer.«
»Det är ofta kunder kommer till oss och säger ›Jag vet exakt vad jag gillar men inte riktigt hur jag ska få ihop det‹. Eller att de inte vågar utmana sig själva i färg hemma för att de inte vet på vilken nivå man ska börja. Det är ofta då vi kommer in. Att hjälpa personer att hitta sin stil och vägen till sitt drömhem är en så otroligt kul och givande process. Man får lyssna in och tolka behov, utmanande begränsningar och visioner för att sedan bolla en idé med kunden. Vi vill att ett hem ska återspegla personen som bor där. Då är det underbart att ha sitt eget hem att laborera i. Hemma testar man lite, får möjlighet att landa idéer man har, som man sedan kan ta med sig ut till kunden. Som färg, man kan göra så mycket med lite genomtänkta färgval.«
Under de två år som familjen bott i huset har de tillbringat många timmar med att gräva, bygga om, måla, tapetsera och testa sig fram i färger för att skapa en egen version av ett vackert, varmt och mysigt hem. Ledorden för hela renoveringen har varit att skapa en inbjudande och hemtrevlig känsla med en sammanhållen stil.
»Det befintliga köket var inte helt självklart att behålla, men när vi fick veta att en man byggt det stycke för stycke för hand kunde vi bara inte med att riva ut det så det fick nya, handmålade luckor i en murrig grön färg blandat med öppna hyllor för keramik och glas. Jag hade tänkt handmåla köket själv, jag gillar ändå tanken på att man ska kunna kavla upp ärmarna och göra saker själv men jag var höggravid med vårt andra barn och fick inse mina begränsningar och anlita hjälp. Men jag fortsatte att tapetsera med den stora magen«, berättar Caroline och skrattar.
Harmonisk färgpalett och textur
Yrkesmässigt har Caroline sina rötter inom textildesign, produktion och formgivning. Och det syns i alla val av husets material, möbler och färger att här bor någon som vet precis hur hon vill att hennes hem ska se ut, men kanske framför allt hur det ska kännas. I hemmet ska det råda harmoni, det handlar om färgpaletten och texturerna och att hitta en balans utan att förlora den personliga atmosfären. »Jag älskar det avskalade men jag kan inte bo och leva i det, jag måste få ha mina saker och alla mina tidningar framme«, säger hon. »Huset är fyllt av små stilleben, en mix av gammalt och nytt, hittat och fyndat. Sakerna har ett eget liv och berättar sina historier.«
»Vår stil växer fortfarande fram, känns det som. Vi har aldrig riktigt haft stilkonflikter men vi tycker oftast olika, vilket är kul. Henrik vågar mer färg och är praktiskt lagd, jag älskar detaljer och är total färgharmoni-nörd. Just nu känns det som att fokus är att satsa på några lite mer coola it-pieces som ska få flytta in och ta lite plats. Samtidigt tampas man med känslan av att det är ett hem med två fortfarande ganska små barn som också bor här. Jag vill absolut inte bli en hysterisk ›Ät inte i soffan-mamma‹. Det är en balansgång och man gör kanske lite smart i att ha lite mer oömma möbler ett tag till, för nervernas skull.«
»Livet blir inte alltid exakt som man tänkt sig«, säger Caroline. »Men jag tror att det någonstans finns en mening med allt. Att vi flyttade hem till Göteborg igen, att vi hittade det här huset, att Ellen sprang på den där stolen och att vi båda två var redo att göra något ihop – allt det har en mening. Min mamma sa ofta ›understanding comes later‹ och jag tror på det, att man inte måste förstå allt som sker just nu utan att man ibland bara får flyta med, trust the process.«
»Förändring öppnar nästan alltid upp. Min mamma var konstnär och keramiker, hon lämnade efter sig massor av konstnärsmaterial som liksom skapade en brygga tillbaka till både måleriet och keramiken för min del när vi återvände till Göteborg. I dag har jag en studioplats här i Partille. Att stå med hennes penslar och färger är att vara nära henne på ett sätt.«
På tal om att saker inte alltid blir som man tänkt sig, det rutiga golvet till köksentrén lades efter en vattenläcka när taket skulle bytas en regnig höst. »Golvets trätiljor låg som en litet vågigt hav en dag när vi kom hem. Då öppnades möjlighet att byta, och sagt och gjort, ett rutigt victorian tiles-stengolv fick det bli och jag älskar det. Som sagt ›understanding comes later‹«, skrattar Caroline.
Caroline ranås
Ålder: 40 år.
Gör: Driver The Straw Studio tillsammans med Ellen Westöö.
Familj: Henrik och barnen Cornelia, 7, och Benjamin, 4 år.
Aktuell med: Uppskalning av The Straw Studios inredningstjänster, några kommande inredningskoncept för företag, uppstarten av ett nytt designsamarbete. Caroline jobbar också på att sammanställa sin första konstutställning med verk i akryl och torrpastell.