Bindefelds Eden av Ragnar Östberg
Varje sommar flyttar Micael Bindefeld ut till Aspvik i Stockholms skärgård. Huset ritades av ingen mindre än Stockholms stadshus arkitekt, Ragnar Östberg.
Det är ingen tillfällighet att många religioner har en föreställning om paradiset som en trädgård. En plats som helt och hållet handlar om livet: om kretsloppet av växande, vissnande och återfödelse.
Men alla som försöker skapa sitt eget Eden vet att verklighetens trädgårdar också kräver massor av tid och arbete. Fråga bara PR-konsulten Micael Bindefeld, som såg möjligheterna i en hopplöst igenvuxen trädgård när han köpte sommarboendet Aspvik längst ut på Värmdölandet.
»Då var jag fortfarande lyckligt ovetande om hur otroligt mycket arbete som krävs för att projektera och iordningställa en trädgård.«
»Det fanns ett vackert hus, lagom stort för en familj på tre. Tomten är väldigt stor, nästan 8 000 kvadratmeter, men var oerhört vanskött. Trädgården var igenvuxen och nästintill ogenomtränglig. Kvar stod ett äppelträd, så jag förstod att det varit en fruktträdgård där en gång i tiden«, berättar han.
Micael Bindefelds trädgård
I dag växer körsbär, päron, äpplen och plommon i fruktträdgården men också rosor, fuchsior och hundratals pelargoner som lyser i planteringar och krukor.
Micael beskriver livet med sin trädgård som en positiv stress. Där finns alltid något som behöver göras. Förutom träd, buskar och blommor har han bikupor, höns och ett trädgårdsland.
Tomten har ganska stora nivåskillnader som togs till vara när trädgården anlades. Här och där bryts det anlagda och omskötta upp av områden med naturlig växtlighet. Ett växelspel mellan vårdat och vilt.
»En trädgård blir aldrig riktigt färdig«, konstaterar Micael. »Jag lägger min själ, min tid och mina pengar på den här platsen.«
Från vardagsrummet på nedervåningen öppnar sig ett stort fönsterparti ner mot vattnet. Det har fått bidra med proportioner till ett av Micaels egna tillskott till Aspvik, ett generöst växthus som är tillräckligt stort för att rymma vänner på sommarlunch. Växthuset är placerat på en liten höjd som erbjuder utsikt över tomten. Måltider med vänner i den ymniga grönskan har också varit inspirationen till servisen Aspvik, som Micael designat för tillverkaren Fyrklövern.
Micael Bindefeld
GÖR Festarrangör och PR-konsult.
BOR Sommarhus ritat av Ragnar Östberg.
AKTUELL Med självbiografin Mannen Myten Minglet, utgiven på Albert Bonniers Förlag.
Hus ritat av Ragnar Östberg
Aspvik har blivit en viktig plats för hela familjen. På försommaren flyttar Micael, maken Nicklas och sonen Simeon ut och blir kvar under sommarhalvåret.
Huset stod färdigt 1937 och är ritat av arkitekten och konstnären Ragnar Östberg som bland annat var ansvarig för jätteprojektet Stockholms stadshus. Beställare av huset på Aspvik var en fabrikör Niklasson som gjort sig en förmögenhet på tvålflingor under första världskriget.
Han satt under en period i Stockholms stadsfullmäktige och lärde på så sätt känna Ragnar Östberg. Stadshuset invigdes 1923 men efter Stockholmsutställningen 1930, som hade Gunnar Asplund som huvudarkitekt, fick funkisen snabbt fäste i Sverige och Östbergs eklektiska nationalromantik började betraktas som föråldrad och dåligt anpassad till den nya tidens behov.
Men att Östberg hade skapat Stockholms finrum kunde ingen ta ifrån honom. Kanske är det därför som den öppna spisen i matsalen på nedervåningen på Aspvik, som Östberg kallade Vinterrummet, pryds av en bild av stadshuset.
Niklassons första sommarstuga på tomten, Nickebo, får i dag göra tjänst som gästhus. Intill Nickebo har Simeon fått en egen stuga. När Micael köpte huset var det helt oisolerat och hade el som var installerad på trettiotalet. Där fanns inget varmvatten och följaktligen ingen toalett.
Tanken med renoveringen var att behålla så mycket som möjligt av originaldetaljerna och känslan.
»Det var ett stort och mödosamt projekt att dra in vatten och el utan att göra våld på huset och Östbergs idéer«, berättar Micael. Lösningen blev att isolera inifrån och dra ledningar innanför de nya innervägarna.
Fasaden – bortsett från en terrass på andra våningen som byggts in – dörrar, fönster och många detaljer i huset är fortfarande original. Men nu är huset försett med golvvärme såväl som kommunalt vatten och avlopp.
Micael och Nicklas har fyllt bostaden med minnen från sina resor runt om i världen. En flätad möbelgrupp i vardagsrummet, som Östberg kallade Sommarsalen, är beställd och måttillverkad på Bali. Bordet intill är gjort av en dörr från Mumbai.
På spiselkransen står en ljusstake från en arabisk marknad utanför Tel Aviv och i bokhyllan får böckerna göra sällskap med statyetter, glas och keramik. Den romerske vältalaren Cicero lär ha sagt att den som har en trädgård och ett bibliotek har allt en människa behöver. Det var ju i och för sig lätt att säga för någon som var konsul av Rom, men visst hade han en poäng.