Villan i 60-talsanda: inspireras av detaljerna i Rakel Hatz hem
Rakel Hatz inspirerades av 60-talet när familjen byggde nytt. Husets detaljer och material valdes för att leva minst ett sekel.
Det sägs att man hittar rätt i sitt tredje husbygge. Innan dess testar man sig fram. Men om man jobbat som toppmäklare och sett tusentals hem och sedan sadlar om och jobbar som projektledare för husrenoveringar. Hittar man rätt direkt då?
I ett nybyggt villaområde vid en vik till Ekoln står hus med olika fasader bredvid varandra. Det syns tydligt att olika tidsepoker influerat. På en hörntomt står familjen Hatz Lundquists hus, med spännande vinklar, stora fönster och en vacker fasad i Kebony, en värmebehandlad miljövänlig furufasad som blir silvergrå och vackrare med tiden.
Rakel Hatz
Ålder 39 år.
Bor I arkitektritad villa i Uppsala med Per Lundquist, barnen Lykke och Aron.
Gör Rakel är projektledare och hjälper främst privatpersoner med renoveringar och nybyggnationer.
Aktuell med renoveringsprojekt i Stockholm, både villor och lägenheter.
Familjen flyttade in i huset på 250 kvadratmeter våren 2019. Rakel Hatz och Pelle Lundquist ville bygga ett lösvirkeshus och när de hittade hörntomten hittade de hem. En tomt mot en vacker äng utan insyn från andra hus, Mälaren 300 meter bort med möjlighet till båtplats och samtidigt lekkompisar till barnen nära inpå. Allt var helt rätt med den här tomten och efter ett år av planerande och ett år av byggande stod huset klart.
»Vi hade en ganska klar bild av vad vi ville ha och hade skissat på planlösningen själva. Inspirationen kom från de 1960-talshus som stått sig bra och är lika fina än i dag. I övrigt tar jag inspiration av allt från ett fint originalkök i ett torp till lägenheter i Paris.«
»Sedan omvandlade arkitekten Leif Gulliksson dessa skisser till ett hus som vi inte ens hade kunnat drömma om«, berättar Rakel Hatz som tidigare arbetade som mäklare på Eklund Stockholm New York och mest sålt objekt i Stockholms innerstad.
»Jag har stor nytta av mitt tidigare arbete, både i mitt nya jobb och privat, då jag per automatik tänker på att investeringar i en renovering eller nybyggnation måste vara ekonomiskt försvarbara och höja värdet på fastigheten. Man vet aldrig vad som händer i livet, jag tycker alltid att man ska kunna sälja utan förlust.«
Unik planlösning
Husets planlösning är unik, med en större undervåning än övervåning och endast en vägg som skär genom de båda planen. Kanske inte det mest kostnadseffektiva sättet att bygga på, men det var det huset paret ville ha efter att ha bollat ideala planritningar tillsammans i många år när de köpt eller tittat på olika objekt.
»Vi ville ha en privat del med sovrum på övervåningen och stora sociala ytor på nedervåningen. Att det är som två olika hus i väggar och kvadrat är det som ger mycket av karaktären till huset.«
»Det var dessutom fantastiskt att kunna utforma ett hus precis efter vår familjs behov och önskemål. Vi ville till exempel ha en tvättstuga på övervåningen eftersom den mesta tvätten hanteras där. Barnen har ett eget badrum och vi har både badrum och walk in closet direkt från vårt sovrum.«
På ovanvåningen finns en lång korridor med barnens sovrum på ena sidan, med fönster ut mot ängen. Invid dem ett lekrum och mellanrum där barnen kan mötas och leka på en gemensam yta.
»För oss var det viktigt att bygga ett hus som är lika mycket barnens. Det är en så förhållandevis kort period av våra liv som de kommer att bo hemma, så vi vill att de ska kunna bre ut sig med sina saker, få bygga kojor och ha legobyggen över hela golvet. Med ett lekrum behöver vi inte avbryta deras lekar på grund av att man måste ta sig fram just där. De kan få ha sin koja som får vara kvar tills de tröttnar på den.«
Längst bort i korridoren finns det stora sovrummet och i anslutning till det ett större badrum och en klädkammare. I ett litet rum bredvid, där finns tvättstugan. Allt genomtänkt in i minsta detalj.
»Vi ville ha ett sovrum med känslan av ett bra hotellrum med en suite-badrum och stor walk in closet som man passerar på väg in till sovrummet. Jag har själv ritat den och låtit ett snickeri tillverka. Öppen förvaring åt den mer ordningsamma och djupa lådor till den mindre ordningsamma«, berättar Rakel som inte vill avslöja vem som är vem.
Hemmet är för övrigt frikostigt inrett med många garderober. Familjen flyttade in i huset utan förvaring, för att först känna efter var behoven fanns. Först efter ett år ritades och byggdes den.
»Det är så mycket enklare att hålla ordning med genomtänkt förvaring. Vi ville känna efter vad vi verkligen ville ha och inte förhasta besluten. All förvaring är därför ritad med omsorg och platsbyggd av ett snickeri, i material som kommer att överleva oss. Det är ett tänk vi haft med oss från skiss till färdigt hus. Vi har genomgående valt material som är naturliga och åldras vackert, och sådant som vi tror och hoppas är så pass klassiskt att vi tycker lika mycket om det om 30 år.«
Om ovanvåningen är den mer privata delen av huset råder inget tvivel om att entréplanet är skapat för en social familj. Här dominerar den öppna planlösningen och det finns många möjligheter att sitta ensam men ändå tillsammans. Mittpunkten och husets varma hjärta är en stor öppen spis.
»Vi ville ha en social yta som gjord för att bjuda in folk på middag eller fest. I ett annat boende hade vi en öppen spis som vi älskade, men som stod i ett rum vi aldrig riktigt var i. Här ville vi ha den i blickfånget oavsett var vi är.«
Nedsänkningen av vardagsrummet var Pelles enda krav på bygget. Han berättar att vänner till hans föräldrar hade det i ett hus som han, från sin barndom, minns lite drömmigt. Trappsteget i vinkeln ner mot hörnsoffan har blivit en given sittplats när hemmet har många gäster.
Miljövänlig inredning
Att försöka inreda med så miljövänliga material som möjligt var en självklarhet för paret. Därför valde de att måla alla invändiga ytor i en naturfärg från Färgbygge. Väggar, tak och snickerier har samma kulör, 2002-Y50R.
»Frågan om vilken färgkod vi har är tveklöst den vanligaste jag får på Instagram. Vi har målat alla rum i samma kulör, alla rum har ändå olika ljus så färgen upplevs olika och jag får ett lugn av att ha en kulör som binder ihop allt.«
En lite oväntad utmaning var dock att inreda hemmet när det stod klart.
»Att ha det avskalat men ändå ombonat är en utmaning, ett gammalt hus är lättare att få charmigt. De flesta som har den här typen av hus har det väldigt avskalat och knappt några grejer framme, så vill inte vi leva. Det viktigaste är att ett hem känns som ett hem och här har min vän inredaren Gitte Dahl verkligen hjälpt oss att hitta en hemtrevlig känsla.«
»Vi vet vad vi gillar men har svårt att hitta tiden, framför allt då vi helst inte vill köpa nytt. Det mesta av vår inredning är köpt på auktioner och loppisar. Det som vi köpt nytt har vi valt att lägga lite mer pengar på för att få bra kvalitet som håller länge. Gitte har hjälpt oss att få ihop en röd tråd.«
Hemmet har många gedigna material i kombination med auktionsköp och några utvalda, färggranna investeringar till färgklickar, som stolarna från Massproductions. Tillsammans med vacker konst som Rakels syster Cora Hatz Grandin målat och skulpterat ger det känslan att familjen minst sagt lyckats med utmaningen att skapa ett avskalat men ändå ombonat hem.
»När det känns som ett hem har man hittat rätt. När det inte ser ut som allt annat utan faktiskt som ett hem som speglar de som bor där, då har man skapat en riktigt väl genomtänkt levnadsyta. Ett trendigt hem där jag vet att allt kommer att bytas ut om inom fem år stressar mig, för att jag vet att vi inte kan fortsätta konsumera på det sättet. Det är extremt svårt att inte påverkas av trender, men att tröttna på ett tre år gammalt kök och byta det tycker jag inte är försvarbart. Då är det bättre att tänka till från början.«
Få de senaste trenderna och nyheterna inom inredning i vårt nyhetsbrev – helt gratis!
Bekräfta din mejl
Vi har skickat ett mejl till din e-postadress.
Öppna mejlet och bekräfta din e-postadress så får du nyhetsbrevet inom kort.