Vindsvåningen – en egen villa på taket
Vindsvåningen som förvandlades till en citylägenhet. Residences egna bloggare inredningsdesignern Claes Dalén har skapat en harmonisk oas där varje rum går ton i ton. Här är hemmet som spejar ut över Stockholms takåsar.
Johanna Andersson och inredningsdesignern Claes Dalén gick i samma klass på Handelshögskolan i Stockholm. När Johanna, i dag managementkonsult på McKinsey, och sambon Sebastian stod inför att köpa och bygga om en vindsvåning ett stenkast från Humlegården återknöt de kontakten.
»Vi har följt Claes på håll och gillat det han har gjort. Och vi har alltid sagt att när vi flyttar ska vi be honom inreda«, berättar Johanna.
Känslan av att befinna sig högt ovanför staden
Tidigare bodde Johanna och Sebastian i ett sekelskifteshus på Riddargatan. De hade letat en större sekelskifteslägenhet i två år när vindsvåningen dök upp hösten 2017. Säljarna var ett äldre par som varit med och byggt om den dåvarande råvinden 2002.
»Vi hade nog inte tänkt oss vare sig ett funkishus eller en vindsvåning. Men det var innan jag hade insett storheten med en terrass. Då funderade jag på om vi ens behövde balkong, det var på den nivån. Nu är jag helt frälst«, säger Johanna.
Husets hjärta en femton kvadratmeter stor södervänd terrass med spektakulär utsikt över Stockholms taklandskap. Här tillbringade de större delen av sin vakna tid den varma sommaren 2018. I dag sover Leonie, fem månader, under en filt i barnvagnen där ute. Innanför terrassen släpper ett ateljéfönster in en stor del av himlen i vardagsrummet. I de höga snedtaken har tre nya ljusinsläpp tagits upp vilket förstärker känslan av att befinna sig högt ovanför staden. Dagtid badar lägenheten i naturligt ljus.
»Det känns som att bo i en egen villa här uppe på taket«, konstaterar Johanna.
Inredning i dova toner av beige, vitt och trä
De fick tillgång till lägenheten i oktober 2017. Ombyggnaden är ritad och projektledd av företaget Planoform i samarbete med Claes. Tillsammans har de stöpt om våningen efter Johannas och Sebastians behov. Från entrén kommer man rakt in i en hall som förbinder lägenhetens sociala del med den privata. En listig korsvis placering av garderober mellan korridoren och sovrummet på andra sidan väggen ger förvaring i hallen som förbinder lägenhetens sociala del med den privata. En listig korsvis placering av garderober mellan korridoren och sovrummet på andra sidan väggen ger förvaring i hallen och frigör samtidigt mer utrymme än den tidigare planlösningen.
»Tanken är att det inte ska vara någonting som stör i hallen. Tidigare gick man rakt in i en vägg. Nu dras man direkt in i lägenhetens sociala del. Vi har skapat ett helt annat flöde med ganska enkla mede«l, säger Claes.
För att hålla ihop inredningen och skapa ett lugn har Claes hållit nere antalet färger och material. De tidigare olika golven har ersatts av ett genomgående ekgolv som lagts i ett kontinentalt chevronmönster och betsats aningen grått för att dämpa träets gulhet. Väggarna och taken är varmt vita. Först funderade de på att använda olika färger, men Claes avrådde.
»I en sådan här lägenhet är det inte lätt att veta vad som är tak och vad som är vägg. Vi valde en och samma färg för att det inte skulle bli ett lapptäcke. Jag ville att helheten skulle kännas ljus och varm«, säger han.
Ett öppet, socialt kök och gott om plats att sitta och prata
I köket är köksön och arbetsbänken, liksom väggen ovanför, klädda med samma tunisiska kalksten. Men i sockeln mot terrassen, kring den öppna spisen och som fönsterbräda i köksfönstret har Claes valt att använda kolmårdsmarmor som också finns i trapphuset – en blinkning till husets historia. Eftersom en ombyggd råvind inte har någon originalinredning har han kunnat förhålla sig fritt till husets ursprung när han valde material. Att välja en klassisk fransk parkett i ett svenskt funkishus är helt i sin ordning.
Både planlösning och inredning är skapad med det uttalade syftet att det ska vara lätt att umgås. »Det viktigaste för oss är att kunna ha mycket gäster. Vi måste ledigt kunna få plats med tio personer, och helst fjorton personer, runt bordet utan problem. Därför ville vi också ha ett öppet, socialt kök och gott om plats att sitta och prata, det var superviktigt«, säger Johanna.
Det visade sig vara svårt att hitta ett bord som var tillräckligt stort utan att samtidigt vara grovt och rustikt. Lösningen blev att Claes ritade ett nytt bord, en lång skiva i valnöt med elegant fasade kanter på två trekantiga socklar. I en nisch i väggen ritade han ett måttanpassat skåp i samma träslag med rottingdörrar.
Trendigt skåp rotting
»Det här skulle kunna vara en vindslägenhet i vilken storstad som helst. Johanna och Sebastian reser mycket och jag förstod att de ville ha en sorts lyxig, internationell hotellkänsla. Det är också en inredning som är lätt att ta hand om om man är borta mycket. Sedan tar det alltid ett tag att att hitta rätt. Alla dimensioner ska finnas där, det handlar inte bara om utseendet utan om att komforten och funktionen finns där också«, säger Claes.